Postnord meddelar att de ska omorganisera och dra ner på antalet tjänster under våren.

– Det finns en viss övertalighet i mellanchefer som kommer att påverkas av detta. Sedan finns det också administrativa roller. Vi har satsat mycket på nya system, tidsrapporteringssystem och lönesystem. När vi har implementerat dem klart så kommer man att se att det finns en del specialisttjänster inom administration som försvinner, säger Postnords presschef Anders Porelius.

För Seko Postens medlemmar innebär organisationsförändringen i huvudsak att man ska anpassa ledarstrukturen i produktionen samt minska antalet administrativa tjänster i Postnord Sverige.

Besparingar på 105 miljoner kronor

Förändringen i ledarstrukturen berör främst affärsområde Brev där brevterminaler organisatoriskt läggs under brevdistrikt. Man renodlar även strukturen i brevdistributionen. Totalt är det cirka 150 tjänster inklusive vakanser som berörs och den årliga kostnadsbesparingen beräknas till 105 miljoner.

– Seko Posten förstår att omorganisationer kommer att ske utifrån den verklighet vi lever i. Vi kommer att säkerställa att allting går rätt till och vi kommer att prioritera fackliga förhandlingar i omorganisationen, säger Sandra Svensk, ordförande i Seko Posten.

Porträttbild på Sandra Svensk mot en oskarp bakgrund
Sandra Svensk, Seko Postens ordförande på Postnord.

Brevbärare, chaufförer, terminalarbetare, tekniker samt kundtjänst- och reklamationsmedarbetare berörs inte av omorganisationen. Uppdelningen i tre affärsområden förändras inte heller.

– Det här är inte den första och högst troligt inte den sista omorganisationen som Postnord genomför, det är därför viktigt för oss att ha ett starkt omställningsavtal som på olika sätt ger möjlighet till omställning under så trygga omständigheter som möjligt, avslutar Sandra Svensk.