Var hjälpsam blev uppsagd
Det var i höstas som teleteknikern, som vi kan kalla Johan (Han vill inte framträda med sitt namn eftersom han är rädd för att få svårare att få ett nytt jobb om han framträder.) hade fått i uppdrag att åtgärda ett fel hos en kund i ett sommarstugeområde utanför Ljungby.
Kunden hade så kallad fast mobiltelefoni vilket betyder att det inte finns någon koppartråd utan att signalerna går via en antenn på huset.
Telia vill gärna bygga ut den här tekniken. Det gäller särskilt i de trakter av Småland där stormen Gudrun för några år sedan förstörde stora delar av det fasta telenätet. Tekniken har dock fått mycket kritik för att den fungerar dåligt.
Kunden som Johan besökte hade klagat på att hans samtal bröts och uppdraget var att ordna felet.
Tillsammans med en inhyrd person från bemanningsföretaget Uniflex åkte han till kunden och konstaterade snabbt att det behövdes en större antenn.
Men kunden ville inte ha någon större antenn på huset utan frågade varför han inte kunde ha vanlig fast telefoni med en koppartråd fram till huset.
Innan han renoverad huset för tre år sedan hade han haft fast telefoni. Varför kunde han inte få det igen när det stod en spridningsplint tio meter från huset?
Johan kollade i plinten och konstaterade att det fanns ledig kapacitet.
– Jag berättade för kunden att det fanns plats i plinten men sa samtidigt att det inte är säkert att det finns kapacitet inne på stationen. Det är det bara Telia som vet och därför bad jag kunden att fråga Telia, berättade Johan.
Två veckor efter besöket blev Johan och kille från Uniflex kallade till chefen.
– Du har låtit käften glappa för mycket, sa chefen.
Uniflexkillen fick sluta direkt och Johan fick sitt nätkörkort indraget.
Utan närkörkort, som ger behörighet att arbete i Telias nät, fanns det inget arbete längre och efter en tid blev han uppsagd.
– Vi har ingen nytta av dig när du inte har något nätkörkort, sa chefen.
Från fackets sida protesterade man mot uppsägningen och ett möte där frågan skulle diskuteras blev utsatt till den 18 december.
Samma dag som mötet skulle hållas kallades Johan på nytt till chefen som då tog tillbaka varslet om uppsägning.
– Det gick vist inte till på rätt sätt, sa chefen och drog tillbaka uppsägningen. Men samtidigt fick jag en ny uppsägning. Den här gången på grund av arbetsbrist, berättar Johan.
Bo Leander vid Seko i Jönköping är upprörd över hur Johan behandlats.
– Det är fullständigt vedervärdigt hu företaget har burit sig åt i det här fallet. Vid Relacom är man livrädd för Telia och offrar en kille på det här sättet, säger han.
Enligt Bo Leander kommer man nu att ta tvist om uppsägningen av Johan då han enligt las-listan inte står sist i turordning.
– Men det verkar som om företaget skiter i las. Man vill bara statuera ett exempel för att skrämma folk till tystnad, säger han.