Vanligt med slarv med säkerheten vid järnvägsarbeten
Många som jobbar på järnvägen följer inte säkerhetsrutinerna. Något som Trafikverket ser allvarligt på.
– Det är anmärkningsvärt, säger Christer Wiklund, arbetsplatskontrollant.
Trafikverket genomför regelbundet kontroller av järnvägsarbeten. Fram till slutet av oktober var resultatet 723 anmärkningar på 466 genomförda inspektioner.
Det uppgav Christer Wiklund, arbetsplatskontrollant, på Sekos Spår och säkerhetsdag som hölls i Stockholm i slutet av november.
Två omkom
En av de vanligaste bristerna är att hindertavlor inte satts ut – dessa betyder stopp, och används på spår när banarbete genomförs. Det förekommer även ofta att områden där arbete utförs inte skyddsmarkeras.
– Det är väldigt enkla skyddsåtgärder. Det är anmärkningsvärt att man struntar i dem så ofta. Det är sällan det sker olyckor på grund av det här, men det kan göra det, säger Christer Wiklund.
I år har två personer omkommit i arbetsplatsolyckor vid järnvägen. Dålig snöröjning ledde till att en lokförare omkom på sin arbetsplats i Bastuträsk i januari i år. I november klämdes en bangårdsoperatör mellan två godståg i Borlänge.
”Människor gör misstag”
Enligt Marcus Lavin, kursledare och föreläsare i säkerhetskultur, skylls orsaken till olyckor ofta på den mänskliga faktorn.
– Men det är som att skylla på gravitationen när man trillar. Människor gör misstag i sina arbeten. Därför måste vi designa säkerhetssystem utifrån olika parametrar och inkludera allas förutsättningar, sa han på Sekos Spår och säkerhetsdag.