– Vi har varit ute på tåg och på perronger och delat ut flygblad. Vi har fått mycket positiv respons och stor förståelse hos passagerna för våra krav, säger Ronny Beyer som är ordförande i Seko Dalarna.
– Det kändes riktigt bra. Särskilt bra har samarbetet med Kommunal varit. Jag ser fram mot fler gemensamma aktioner. Vi har ju gemensamma problem. Tillsammans har vi satt lite press på arbetsgivarna.
I Stockholm stod tunnelbana, pendeltåg och bussar stilla.
– Så vitt vi vet har manifestationen utförts fullt ut. Alla har fått instruktioner på hur man ska stanna och alla förare har läst upp ett meddelande, säger Ulf Brandt som är vice ordförande i Seko Stockholm.
– Det har varit en bra dag. Vi har fått uppmärksamhet för det vi var ute efter. Vi har delat ut flygblad och pratat mycket om hot och våld och vi har fått himla bra respons från allmänheten. Det är ju inte bara de anställda som far illa. Även resenärerna drabbas.
I Skåne stannade bussarna, men inte tågen.
– När det kom till kritan så tillät inte SJ och Skånetrafiken att tågen stannade här i södra Sverige. Däremot stängde Skånetrafikens biljettförsäljning i knutpunkten i Helsingborg, säger Cristina Nilsson som är ombudsman i Malmö.
– Vi har också delat ut flygblad på stationerna i Malmö och Helsingborg. Mest intresserade är de som är lite äldre.
Det visade sig vara svårare att planera in stopp för fjärrtågen. Tågkompaniet stannade, men inom SJ valde företaget istället att låta lokförarna läsa upp ett meddelande för passagerarna, till stöd för manifestationen:
”Idag kl. 12.00 pågår en manifestation mot hot och våld i kollektivtrafiken. Bakom aktionen står kollektivtrafikens fack Seko och Kommunal tillsammans med arbetsgivar- och branschorganisationer. SJ vill med detta utrop stödja arbetet mot hot och våld i kollektivtrafiken.”
Manifestationen gav också eko in i riksdagshuset.
– Det är bra att facken uppmärksammar problemet. Alla ska kunna känna sig trygga och säkra på sin arbetsplats. Vi har en bra arbetsmiljölag och den ska vi använda så långt det går. Går det inte att komma tillrätta med problemen inom de ramarna, så måste vi se över arbetsmiljölagen, säger Anders Karlsson som är ordförande i arbetsmarknadsutskottet.
Han menar att övervakningskameror kan vara en bra väg för att minska hot och våld.
– Inom taxibranschen har man installerat kameror, och säger sig ha nått bra resultat med det. Det kan vara en möjlig väg på tåg och bussar också. Alla vägar till en bättre arbetsmiljö är viktiga, och det är viktigt att lyssna på dem som jobbar i verksamheten.
I höst fortsätter arbetet mot hot och våld i kollektivtrafiken. Bland annat planerar man nu för en uppföljningskonferens för de politiker som beställer trafiken och företagen som kör kollektivtrafiken.