Trafikverket: Vi klarar järnvägssatsningen
Fram till 2029 ska Sverige storsatsa på järnvägen. Men det finns stor arbetsbrist inom sektorn, något ansvariga inte oroas över. Satsningen ska genomföras – oavsett.
– Vi måste ha den in ställningen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Det kan bli svårt att genomföra vissa av de större järnvägsprojekten, som planeras fram till 2029, med den arbetskraft som finns på den svenska marknaden, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Det är brist på ingenjörer, signaltekniker och projektörer, och en tredjedel av dagens järnvägsarbetare väntas gå i pension inom en tioårsperiod. Samtidigt är det svårt att locka unga till branschen och utbildningar.
Inom de närmaste fem åren väntas det saknas 700–1 800 tekniker.
Att det är ont om bland annat signaltekniker och projektörer – hur påverkar det projekten?
– Än så länge inte alls. Det här ska vi klara av med den arbetskraft vi har. Vi är inte vid vägs ände än och har inte ställt något jobb på grund av det här, säger Bengt Olsson, och fortsätter:
– Vi ser att rekryteringstakten går långsamt med att ersätta de som går, och ska gå, i pension. Men vi ska samtidigt byta signalsystem så småningom. Då blir det en helt ny typ av digital kunskapsbas som behövs. Nationella planen uppdateras vart fjärde år, om förutsättningarna ändras får vi ta det då.
”Stor utmaning”
I dag görs prioriterade underhållsarbeten och utbyggnader på stråken Stockholm–Malmö och Stockholm–Göteborg för persontrafiken. Och för godstrafiken, Malmbanan (Narvik–Luleå) och Stålpendeln (Luleå–Borlänge och Borlänge– Oxelösund).
– Den stora utmaningen är att få tillräckligt med tid i spåren för att jobba. Det är bland annat därför och för att ge mindre störningsrisk för fjärrtågen som vi under året har glesat ut och ökat mellanrummen i trafiken.
Besöker skolor
Trafikverket driver Trafikverksskolan, som bland annat utbildar i järnvägskunskap och teknik. Myndigheten har i dag inget sammanhållet ansvar för utbildning eller tillgång på arbetskraft. Men Bengt Olsson säger att man tillsammans med andra aktörer jobbar för fullt för att lösa rekryteringsbehovet.
– Vi har varit på högskolan i Luleå och ska ner söderut också. Vi besöker skolor och har projektdagar, presentationer och utfrågningar. Det är ett långsiktigt jobb. Vi måste jobba mer med att informera och berätta om det utmanande och roliga i att utveckla järnvägssektorn.