Telia drar ner – trots ökad försäljning
Telia fortsätter med uppsägningar, trots att företaget säljer mer än på länge. Försäljningen av bredband slår rekord i coronatider. Nu varslas ett hundratal anställda.
–Företagets strävan att öka vinsten går ut över jobben och personalens arbetsmiljö, säger Sekos klubbordförande Hans Gustavsson.
Han är kritisk till att Telia väljer att fortsätta dra ner på antalet anställda när det egentligen behövs mer personal på många funktioner.
–Många går på knäna av arbetsbelastning och skulle behöva fler kollegor, men det är viktigare att spara, säger Hans Gustavsson.
I höstas sades drygt 300 upp från Telia, i januari en mindre grupp och så nu ytterligare ett hundratal. Exakt vilka tjänster det handlar om är oklart, förhandlingar sker nästa vecka. Men det är sannolikt att jobb försvinner i alla delar av verksamheten, enligt facket.
–Det ryktas att en eller ett par butiker kommer att stänga på grund av lönsamhetsproblem, säger Hans Gustavsson.
Färre arbetar med samma sak
Telia växer i Norden och Baltikum samtidigt som det försvinner jobb i Sverige. Företaget har cirka 8000 anställda i Sverige, men ökar i exempelvis Norge där Telia nyligen köpt två företag.
Enligt Hans Gustavsson leder internationaliseringen till att färre personer jobbar med samma sak. Han tar produktchefer som exempel.
–Tidigare har vi haft flera produktchefer i varje land, det minskar nu. En tvingas sköta flera personers jobb, säger han.
Telia menar att neddragningarna är ett långsiktigt arbete.
–Vi måste ligga steget före och fortsätta arbeta med våra kostnader och utveckla vårt arbetssätt och vår organisation för att bli ännu mer effektiva, skriver Telias presschef Irene Krohn i en kommentar via mejl.
Hon fortsätter:
–Vi verkar i en industri som på kort sikt inte har samma tillväxt som tidigare, och där marginalen på nya produkter är lägre än på de gamla. Den ökade ekonomiska osäkerhet som coronaviruset skapar gör det extra viktigt att vi fortsätter rusta oss för framtiden.
Lättare att omskola sig
Samtidigt som Hans Gustavsson är kritisk till att Telia strävar efter att öka vinsten och som han tycker på personalens bekostnad, ser han ljuspunkter. Dels väljer Telia att anställa många av de konsulter som arbetat länge som inhyrda i företaget.
Dels ökar möjligheten för anställda som vill omskola sig och därmed arbeta kvar på företaget. Det finns ny utbildning för de som riskerar att bli av med jobbet för att de har ”fel” kompetens.
–Det är ett ljus i mörkret. Tidigare sa man upp de som arbetat länge och anställde ny ”fräsch” personal, med färsk utbildning. Den trenden har avtagit, säger Hans Gustavsson.
Telia sysslar i dagsläget med telefoni, bredband och tv-tjänster. Företaget har dessutom köpt till innehållstjänster genom förvärvet av TV 4 och C-more. Telia blir mer av ett mediaföretag.
En utveckling som Seko tycker är bra. Trots att Telia kritiserats hårt från andra tv-leverantörer för att hindra dem från att distribuera TV4.
–Telia följer en utveckling i andra länder. Vi behöver ha innehåll för att klara oss på marknaden framöver, tror Hans Gustavsson.