– Planerade arbeten sker oftast på natten och med avstängda spår, så då är det inga problem med säkerheten. Det är lite värre med akutjobben, när man ska in på ”vita tider”, säger Mikael Börjesson.

En vit tid är tiden mellan två tåg, och då kan det vara bråttom att slutföra arbetet.

– Vi månar ju om att tågen ska gå i tid och då blir det press. Ibland kanske man åkt långt för att utföra ett jobb och då vill man få det gjort för att inte behöva åka tillbaka nästa dag. Då kan nog vissa ta lite extra risker.

Ett annat problem som han ser är att det finns för många entreprenörer som i sin tur anlitar underentreprenörer:

– Vi som jobbat länge i branschen kan ju det där. Men det kan bli problem med entreprenörer som i sin tur tar in entreprenörer som hyr in personal, de har ju varken tillräckligt med utbildning eller erfarenhet. Då är det lätt hänt att det sker olyckor.

Han berättar om när han var med på ett järnvägsbygge där man hyrt in externa elektriker.

– De var ju vana att arbeta på ackord så de tyckte att det var frustrerande att behöva sitta och vänta så mycket. Vi var nästan tvungna att hålla i dem.

Han anser ändå att säkerhetskulturen förbättrats på många sätt. Det finns strängare regler för arbetsmiljön i dag än för 30 år sedan. Men även tekniska förbättringar. Som exempel nämner han bangårdarna.

– Förr hände många olyckor med växlare och andra för de var tvungna att gå omkring i spåren. Nu har man automatiserat mycket av det arbetet så de behöver inte vara där.

Trots att han jobbat länge i branschen har han bara varit med om en allvarligare incident, som tack och lov slutade utan personskador. Men det kunde ha gått betydligt värre.

– Det var en hjullastare som skulle köra över en järnvägsbro men körde fast. Man tänkte väl att det skulle gå så snabbt så ingen hade kortslutit banan. Då kom ett tåg, men folk sprang ner och viftade så lokföraren kunde bromsa in. Han dundrade ju in i hjullastaren, men som tur var blev det bara materiella skador.