I november förlorade Stockholm Sjötrafik, SSAB, upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholmsområdet. Då hade de redan sagt upp personalen och hamnat i konflikt med Seko. Nu för Seko diskussioner om personalen med de fyra nya entreprenörerna.
– Det får inte vara så att de anställda ska få en uppsägning i handen och behöva gå och vara oroliga varje gång det sker en upphandling, säger Chang Strömberg som är ombudsman i Seko sjöfolk.
Redan i september förra året förhandlade Seko och SSAB inför upphandlingen av Waxholmsbolagets skärgårdstrafik. Läget var osäkert eftersom SSAB ville lägga anbud på hela verksamheten medan Waxholmsbolaget ville splittra upp verksamheten i delar.
– Då var vi överens om att personalen skulle vara kvar i bolaget eftersom det skulle vara en övergång av verksamhet i det fall att SSAB skulle förlora upphandlingen. Sedan fick bolaget kalla fötter och sa upp alla anställda i alla fall den 30 oktober.
Sjöfacken protesterade gemensamt och började förhandla med SSAB om uppsägningarna. Av de 92 anställda arbetar 66 på Sekos avtalsområden; 54 på däck och 12 i intendenturen. En förhandling har inte avslutats utan ligger på central nivå.
Trots att konflikten med SSAB inte är avslutad inledde Seko dagarna före jul samtal med de entreprenörer som till våren ska ta över verksamheten, uppsplittrat i fyra delar.
– Då fick vi inget klart besked. Därför fortsätter samtalen i slutet av nästa vecka. Om inte det här är övergång av verksamhet enligt lagens mening, då de nya bolagen tar över fartyg och allt material, då är lagen inte värd någonting. Då har vi ett allvarligt läge.
De nya bolagen som tog hem upphandlingen är Blidösundsbolaget AB, Klart Skepp Marinteknik AB, Ängsholmen RAB i samarbete med Mälarö Skärgårdstrafik samt Bolling & Norling HB. De tar över trafiken den 19 mars respektive den 10 april.