– Verksamheten går bra. Men uppenbarligen vill Posten inte ha oss kvar. Kontoren blir allt färre och vi förlorar viktiga storkunder hela tiden, säger Margareta Rosén på Seko Svensk Kassaservice.
Bakom förbättringen ligger höjda avgifter och minskade kostnader i form av stängda kontor och uppsagd personal. Posten får varje år 400 miljoner kronor av staten för att driva Svensk Kassaservice och regeringen har nyligen förlängt uppdraget så att det sträcker sig till och med år 2007.
Totalt gjorde Posten en vinst på 1,3 miljarder före skatt i fjol. En förbättring med 220 miljoner jämfört med året före. Den sammanlagda försäljningen var däremot oförändrad och slutade på 25 miljarder kronor.
Antalet anställda inom hela Posten minskade med 2.500 personer och i genomsnitt jobbade 33.250 personer på företaget under fjolåret.
Sekomagasinet har förgäves sökt Postens vd Erik Olsson för en kommentar.