–?Jag har jobbat på Posten i nio år. Det har alltid varit bra. Tills nu. Plötsligt har vi fått nya chefer och nya förslag. Jag gillar inte att klaga, men jag står inför min värsta situation nu, säger Inas Astersund.
Inas och hennes man Victor arbetar på var sitt skift på paketterminalen. Efter att båda bytt arbetsställe inom Posten flyttade familjen till Mölndal för att få närmare till jobbet.
Redan idag har de tvingats till en speciallösning för att få lämningen av barnen Daniel 6 år och Elinor 2 år till sexårsverksamhet och dagis att gå ihop. Efter mammaledigheten har Inas haft tjänstledigt en timma på morgonen.
–?Victor slutar jobba halv sju, då jag skulle ha börjat. Nu kör han raka vägen hem där barnen och jag står färdigklädda, sen kör han oss dit vi ska. Vi hinner precis.
Men när de nya arbetstiderna börjar går pusslet inte längre att lägga.
Hälften av alla heltidsanställda på nattskiftet tvingas börja och sluta 1,5 timme senare. Samtidigt ska alla som jobbar dag börja minst en halvtimma tidigare, en del så tidigt som 05.15. Finns inga frivilliga fördelas de förskjutna passen bland alla.
–?Dagis är inte öppet så att jag kan lämna barnen för att vara på jobbet ens klockan sex. Och jag kan inte ta tjänstledigt ännu fler timmar för att vänta på att Victor ska komma hem, det går inte ihop ekonomiskt. Jag vet inte hur vi ska göra, säger Inas Astersund förtvivlat.

Men det är inte enbart småbarnsföräldrar som får problem när dagskiftet tvingas börja tidigare. Det gör alla som inte kan köra egen bil till jobbet.
–?Om jag ska börja 05.15 får jag gå upp vid 23-tiden och åka hemifrån 23.59. Då är jag framme i Partille 01.42, där jag får sitta och vänta tills att någon kan hämta upp mig eller tills att första bussen går 06.00, säger Jennie Boustedt.
Jennie är en av många som sökte sig till Härrydaterminalen för att få en heltidstjänst. Då utlovade Posten kollektivtrafik och även egen hämtservice från Partille, som upphörde i somras. Återstår endast samåkning.
–?Men arbetsgivaren kan ju inte förlita sig på ett fåtal med körkort. Faller en chaufför bort så står fyra där och kommer inte till jobbet. Det sätter en oerhörd press på dem som har bil och körkort. Posten kör över oss, leker med oss.
Fackklubbsordförande Håkan Hallengren är på krigsstigen:
–?De nya tiderna är en klar försämring, inte minst arbetsmiljömässigt. Det är en så stor förändring att arbetsgivaren skulle ha förhandlat. De lever inte heller upp till jämställdhetslagens regler om att underlätta för att förena föräldraskap med arbete. Vi menar att det finns andra sätt att lösa det här på, säger han.