I dag, strax innan Trafiknämndens möte då tilldelningsbeslutet skulle klubbas, förklarade såväl den rödgröna oppositionen som folkpartiet och centern att man tänker stoppa upphandlingen.

– Hela upphandlingen har skötts fel från början så min syn är: gör om – gör rätt, säger Stella Fare (FP).

Att upphandlingen hittills kostat många miljoner och att en ny upphandling kommer kosta ännu mer kan hon inte ta hänsyn till.

– Vi beklagar så klart det men det här är inte vårt fel. Moderaterna har inte lyssnat på den kritik som funnits och då blir det så här.

Innebär det här att alliansen spruckit?

– Vi är tydliga med att det här är en enskild fråga och vi fortsätter gärna att samarbeta i andra frågor. Jag hoppas att moderaterna kan se det så också, säger Stella Fare.

Miljöpartiet har vacklat en smula och försökt få till mer pengar till upphandlingen för att utöka de kritiserade nya tidtabellerna. I dag gick partiet dock ut och slog fast att man nu sällar sig till nejsidan.

– Vi ser inte att det finns förutsättningar för att träffa en uppgörelse. Därför drar vi oss ur, säger Yvonne Blombäck, miljöpartiets representant i Trafiknämnden.

Även Centern deklarerade i dag att man säger nej och då både S och V redan tidigare har sagt att man vill stoppa upphandlingen står Moderaterna och KD ensamma på ja-sidan och räcker då inte till för en majoritet.

Kritiken mot upphandlingen har varit massiv. Från trafikanthåll har man påpekat att de nya turlistorna skulle bli mycket glesare och inte alls ta tillvara turistresenärerna.

Från fackligt håll har man varit mycket kritiks till att personalen ombord inte garanteras att jobba vidare om någon annan entreprenör vinner uppdraget.

Sedan Sekotidningen skrev om bedrägerimisstankarna mot brittiska servicejätten Serco, som är med och bjuder, har även stor oro luftats kring att ett fiffelföretag ska ta över verksamheten.

Många av de farhågorna luftades vid den manifestation som föregick Trafiknämndens möte.

Rickard Mattsson var en av initiativtagarna. Han är matros på Blidösundsbolaget, ett av de rederier som i dag sköter skärgårdstrafiken. Han är nöjd med att upphandlingen stoppas.

– Det här är verkligen fem i tolv och båten ska strax gå. Så om man gör om upphandlingen kan alla osäkerheter klaras upp. Folk är ju rädda att bli av med jobben. Och så är det viktigt att misstankarna mot Serco reds ut.

Jonas Svensson är matros på Storskär och har jobbat i Skärgården i 13 år.

– Jag är här i dag för att upphandlingen skulle göra det sämre för alla. Sämre tidtabell och osäkerhet kring våra jobb. Även om jag har svårt att tro att en ny entreprenör skulle göra sig av med de besättningar som finns och kan båtarna och turerna så oroar jag mig för att de kommer vilja spara pengar och dra ner på underhåll och liknande, säger Jonas Svensson.

Sekotidningen har sökt Trafiknämndens moderate ordförande Christer G Wennerholm för en kommentar.