Lasse Eriksson som är ombudsman på Seko Stockholm är i kontakt med aktuella företag och med SL. Bland annat driver han frågan om meddelarskyddet, som innebär att offentligt anställda får prata med media utan att arbetsgivaren får efterforska vem som gjort det.
   – Det är viktigt att den rätten följer med även vid entreprenader och vi tycker att tunnelbanan är en lämplig upphandling att driva den frågan. Det är befängt att det ska vara ett annat regelverk för privata aktörer som bedriver offentlig verksamhet. Att man är illojal om man påtalar brister i säkerheten, säger Lasse Eriksson.
   I mitten av augusti ska alla anbud vara inne och beslutet offentliggörs kring årsskiftet 2008-2009. Det totala värdet på upphandlingen är cirka 20 miljarder kronor.

Enligt uppgift till Sekotidningen har följande företag kvalificerat sig för upphandlingen:
Veoila transport, som kör tunnelbanan i dag.

T-banebolaget Stockholm AB, nybildat bolag som ägs av danska DSB och franska Eurailco som i sin tur ägs av RATP som kör tunnelbanan i Paris.

DB, den tyska statsjärnvägen.

Keolis, ett franskt företag som kör tunnelbana, buss och tåg i sju europeiska länder.

Serco-Nedrailways, ett samarbete mellan Nedrailways, ett dotterbolag till holländska NS, och engelska Serco. Kör bland annat tåg i England.

MTR, kör tunnelbana i Hong Kong.

Tågkompaniet, kör tåg på olika linjer i Sverige. Ägs av norska NSB.