Sjöfolk i kampanj för schysta villkor
Villkoren för sjömän kan skilja mycket mellan olika fartyg, även om de arbetar på samma linje och har samma ägare. Så är det exempelvis med Stena Lines två färjor mellan Karlskrona och Gdynia i Polen.
Stena Spirit är polskflaggad och Stena Vision är svensk. Seko Sjöfolk har hjälpt det polska facket att förhandla fram ett bra kollektivavtal, sett med polska ögon. Men löner och andra villkor är inte desamma.
Det är en av de frågor som Seko sjöfolks Hanna Lahtinen tänker ta upp när hon nästa vecka åker på kampanjresa tillsammans med sjöfolkskollegan Nova Madelene Sefton.
Europeisk kampanj
Resan är en del av den europeiska kampanjen Fair Transport Week som avslutas med en manifestation i Bryssel den 27 mars.
Hanna ska åka Stena Vision till Gdynia och där träffa polska facket.
–Jag tänkte ta reda på hur villkoren ser ut och hur de skiljer sig mellan det svenska och det polska fartyget. Jag vet att de ligger bra till för att vara i Polen, men jag vet inte mer än så, säger Hanna Lahtinen.
En del av kampanjen Fair Transport är just att uppmärksamma hur olika villkoren är inom transportsektorn och ställa krav på rättvisa villkor inom hela EU och Europa.
Skilda villkor
–För besättning på ett polskflaggat fartyg är det förstås bättre än för de som arbetar under bekvämlighetsflagg. Det är inte alla som känner till att besättningar på samma rederi och samma rutt men på olika fartyg kan ha olika löner till exempel, säger Hanna.
Ska man som konsument reagera över det?
–Nej, det tycker jag inte. Vi arbetar fackligt för att få mer rättvisa villkor men det kan vara bra att känna till. I värsta fall är den färja man ska åka med bekvämlighetsflaggad och då är risken stor att personalen utnyttjas.
Hanna och Nova ska resa från Gdynia, via Berlin till Bryssel, träffa anställda och fackförbund inom transportsektorn. Tanken är att de ska berätta om sina möten på Seko Sjöfolks Instagramkonto.
–Det ska bli kul att höra hur fackligt aktiva arbetar i andra länder. Jag vet att motsvarigheten till Seko i Tyskland har 4,5 miljoner medlemmar, säger Hanna.
Varför gör du det här?
–Det är en viktig kampanj, bland annat mot social dumping och för schysta villkor. Det känns självklart att vara med, säger Hanna Lahtinen som till vardags arbetar på Stena Scandinavica och är fackligt aktiv på sin arbetsplats.