Det var ett gäng fotbollssupporters som kastade smällare och en av dessa skadade lokföraren.
– Jag kommer att ställa krav på riskbedömning och handlingsplan vid olika evenemang. Nivån på insatserna, om det ska vara dubbelbemanning eller så, får arbetsgivaren och skyddsorganisationen besluta om, säger Torbjörn Enquist, arbetsmiljöinspektör i Skåne.
Inspektionsmeddelandet går ut i veckan som kommer.
Ulf Clarén är Seko:s huvudskyddsombud på SJ i södra Sverige. Han är mycket kritisk till att arbetsgivaren så länge struntat i att göra riskanalyser när det gäller hot och våld på tågen.
– Det är skönt att få arbetsmiljöverkets stöd, säger han.
Seko har flera gånger de senaste åren påpekat för SJ att det är ett stort problem med stökiga passagerare. Medlemmar har blivit misshandlade vid flera tillfällen.
– Ändå har man inte agerat.
SJ:s driftområdeschef i Skåne, Gert Arne Karlberg, säger att företaget inte kunnat förutse en attack som den mot lokföraren och därför inte gjort någon riskanalys.
En riskanalys är väl till för att upptäcka risker?
–Ja, men det är svårt.
Tidigare händelser som facket pekar på tycker han inte är jämförbara.
Enligt Ulf Clarén kommer Seko:s medlemmar från och med i dag att följa arbetsmiljölagen fullt ut. Om personalen bedömer att det är farligt att köra iväg betyder det inställda tåg.
–Det kan hända när som helst, säger han. Vi vill inte heller köra överfulla tåg, det hotar allas säkerhet.
Ett tåg kan ta hur många passagerare som helst. För buss, flyg och båt finns däremot regler.
Arbetsmiljöverket kan inte agera mot överfulla tåg, men inspektionen kan ålägga arbetsgivaren att underlätta jobbet.
– Å andra sidan har man rätt att inte utföra arbete som är farligt, säger Torbjörn Enquist.