– Det är trist. Tvist och skadestånd är de första orden jag tänker på när jag vaknar på morgnarna, säger Erik Johannesson som är klubbordförande på Linx.
Till årsskiftet kommer Linx, hälftenägt av svenska SJ och norska NSB, att upphöra. Norska NSB tar över trafiken och den norska personalen på linjen Oslo-Göteborg.
Men SJ vill bara ta över trafiken på övriga sträckor, menar att eftersom Linx som företag likvideras vid årsskiftet ska personalen sägas upp.
– Vi anser att det handlar om en verksamhetsöverlåtelse. SJ tar över avtalskunderna från Linx, erbjuder samma transporter på samma sträckor, delvis med samma tåg. Och när det gäller biljettförsäljningen har vi ju varit en del av SJ hela tiden, det står inte ens Linx på biljetten.
– I SJ:s personaltidning säger SJ:s vd Jan Forsberg ”Vi har tagit beslut om att integrera Linx i SJ”, men då menade han tydligen inte personalen, konstaterar Erik Johannesson.
I dagsläget driver Seko två tvister.
Gentemot SJ kommer man att driva överlåtelsefrågan i centrala förhandlingar under sommaren.
Gentemot Linx har man avslutat de centrala förhandlingarna om uppsägningar i oenighet. Det innebär att Linx innan månadsskiftet kommer att säga alla anställda, varav cirka 110 är medlemmar i Seko.
Det i sin tur bäddar för ytterligare en strid.
– Vi kan inte acceptera att Linx säger upp personalen. Det finns ett förbud i LAS mot att säga upp folk innan en verksamhetsöverlåtelse är klar. Vi kommer att ogiltigförklara uppsägningarna och begära skadestånd, säger Erik Johannesson.