Scandrail Sweden AB i Ludvika är en av flera underentreprenörer som drabbats hårt av Trafikverkets inbromsning hösten 2019.

Orsaken till inbromsningen var att myndighetens pengar till järnvägen tog slut och att flera projekt sköts på framtiden.

När Sekotidningen når ensamägaren Jörgen Hammarbäck, är han märkbart tagen:

– Det här är mitt livsverk på 16 år som jag avslutar nu. Det är klart det luktar bitterhet lång väg utav det här. Jag har varit i den här branschen i 26 år och har aldrig sett något liknande, säger han.

”Inga signaler”

Scandrail har 26 anställda – med säsongsanställda inräknat rör det sig om 35–40 arbetstillfällen som försvinner.  

– Vi har inte fått några signaler på hur säsongen kommer att starta upp. Det vi fått indikationer på är att 2020 förmodligen blir lika dåligt som förra året. De senaste veckorna kom vi därför närmare och närmare det här beslutet att försätta företaget i konkurs.

Scandrail har funnits sedan 1996 – i första hand som leverantör av termitsvetsmaterial, maskiner och utrustning till den svenska järnvägsentreprenaden.

2004 togs företaget över av Jörgen Hammarbäck, och det växte snabbt med bemanning inom bana, säkerhet och järnvägssvetsning, samt mindre entreprenader. Två år senare, 2016, nådde företaget sin peak med 80 medarbetare.

”Gasen i botten”

Samtidigt uppmanades Scandrail, liksom andra underentreprenörer inom järnvägsbranschen, av politiker, bransch- och fackliga organisationer, att rusta inför kommande satsningar, menar Jörgen Hammarbäck.

– Vi trampade gasen i botten och gjorde stora investeringar i kvalitetssystem, säkerhetsstyrning, arbetsfordon, utrustning, och en rad olika höga kostnader för att se till så att vi skulle få jobb.

Jörgen Hammarbäck har tidigare uttryckt stor besvikelse i en intervju med Sekotidningen över hur den ”största järnvägssatsningen i modern tid”, som inrikesminister Tomas Eneroth (S) basunerat ut, inte har inträffat.

– Det finns inga indikationer på att den kommer att inträffa så att den påverkar oss. Det är besvärligt. Det är en hel bransch med kunniga, erfarna, behöriga järnvägstekniker som med stor sannolikhet nu kommer att leta rätt på en annan bransch, säger han nu.

Sekos ombudsman i Gävle-Dala, Ola Brossberg, är informerad om konkursen och kommer vara med på Scandrail vid nästa tillfälle som de anställda samlas. Det finns omkring 16 Seko-medlemmar på företaget. Ingen av dem är ute i produktion, utan hemma med lön.

– Jag hjälper till så långt det är möjligt med bland annat lönegaranti. En kille har redan ringt och frågat vad som kommer hända med hans komptid och lön.

Enligt Ola Brossberg är det flera andra företag i Dalarna som för tillfället kämpar för att inte gå i konkurs. Ett är under rekonstruktion, två andra för samtal med sina banker om hur företagens ekonomiska läge kan lösas.

– Det är kris i branschen. Informella samtal förs med regeringen och trafikutskottet för att få till en lösning på indraget järnvägsunderhåll. De stora drakarna är det inga problem med, men de mindre har det desto jobbigare.