– Jag har fått låna pengar av släkt och vänner. Det går inte längre, säger Lars-Åke Berglund, Seko-medlem, ombordpersonal och personalansvarig i företaget.
Förra veckan lämnade Seko och LO-TCO Rättsskydd in en konkursansökan. Försäkringsbolaget Collectum har gjort detsamma.
– Det kan ge en möjlighet för de anställda att få del av den statliga lönegarantin, säger Gun Bergqvist, ombudsman på Seko i Värmland.
Nordic Haulage startade för cirka ett år sedan tågtrafik mellan Stockholm och Oslo under namnet Unionsexpressen. Tanken var att resan skulle ge en upplevelse av äldre tider.
Redan i oktober började problemen då företaget blev av med sitt tillstånd. Ägarnas andra bolag hade tagit över licensen och det blev ingen mer trafik. 13 personer varslades om uppsägning, varav två återanställdes.
– Ägarna har uppmanat oss att stanna kvar. De har lovat att lösa alla problem, men så blir det inte, säger Lars-Åke Berglund. Både styrelse och vd har hoppat av.
Han är mycket besviken på företaget.
– Det var en bra affärsidé, men det gick snett, säger han. Tack och lov har vi fått mycket hjälp av Seko. Det vill jag framhålla. Utan facket hade vi inte klarat allt detta.
Första konkursförhandlingen mot Nordic Haulage äger rum den 22 april i Stockholm.