NCC vill halvera arbetsolyckorna på två år
– I NCC Roads har man färre arbetsolyckor och lägre sjuktal än vad vi har inom NCC Construction. Men de kommer ändå att delta i samma aktiviteter som vi, säger Carina Vestrin som är arbetsmiljöchef.
Säkerhetstänkandet hoppas NCC ska göra företaget till en attraktiv arbetsgivare.
Tidigare har NCC halverat arbetsolyckorna från år 1995 till år 2005, då man hade 149 olycksfall med minst en dags frånvaro. Det motsvarar 8,4 olycksfall per miljon arbetstimmar.
Skillnaden är stor mellan de olika delarna av NCC. Medan NCC Construction har 15,2 olycksfall per miljon arbetstimmar ligger motsvarande värde i NCC Roads på 5,9.
Nu ska takten snabbas på ytterligare.
NCC lägger också ner än mer energi på att sänka sjukfrånvaron. Från år 2004 till år 2005 sänkte de sjukfrånvaron från 4,5 till 4,0 procent. Det kan jämföras med det genomsnittliga sjuktalet för börsbolag, som år 2004 låg på 5,2 procent.
Även här är skillnaden stor mellan bolagen; medan NCC Construction hade en sjukfrånvaro på 5,4 procent låg sjukfrånvaron i NCC Roads på 2,8 procent.
Att sänka sjuktalen är en lönsam affär.
För varje tiondels procentenhet som sjukfrånvaron sjunker tjänar NCC tre miljoner kronor.
Låga sjuktal inom NCC gjorde dem också till vinnare när de nya reglerna om företagens medfinansiering infördes den 1 januari 2005. Bara på ett år sänktes kostnaderna för sjukfrånvaron med över en miljon kronor.
För att nå de nya målen har NCC delat upp arbetet i fyra steg. Under första halvåret i år ligger fokus på ordnings- och skyddsregler. Såväl NCC:s 225 lite högre chefer som deras cirka 400 skyddsombud ska ta aktiv del i att skapa ordning och reda. Till hösten ska det handla mer om återhämtning. Alla anställda ska bjudas till ett tvåtimmarsseminarium på betald arbetstid om stress och kost, specialanpassat för bygg- och anläggningsbranschen.
Nästa vår fokuserar man på fallolyckor, som står för 40 procent av alla olyckor med mer än en dags sjukfrånvaro inom NCC. Inom NCC Roads kommer också trafiksäkerhetsfrågorna in i det arbetet. Hösten 2007 är det slutligen dags att ta tag i belastningsskadorna.