– Allt pekar på att rederiet ligger bakom misshandeln och rånen. Alla har blivit uppsökta av fyra män som haft papper med deras adresser och foton, just såna handlingar som alla rederier har på sina anställda. Sedan har de blivit misshandlade inför sina familjer och fråntagna pengarna, säger ITF-inspektör Göran Larsson på Transport som samarbetar med Seko i ITF-kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg.
– Det här är det råaste som hänt på många år. Jag har själv inte varit med om något liknande förut.
M/s Lubava är registrerad i Belize, men ägs av det ryska rederiet West Coasts Line, WCL, i St Petersburg. På juldagen kom fartyget till Uddevalla, där ITF-inspektören väntade på deras ankomst. Besättningen hade begärt hjälp redan i Panama, då de inte fått ut sina löner.
Fartyget låg i blockad fram till den 9 januari, då ett nytt avtal skrevs och lönerna betalades ut. Totalt handlade det om 72.000 dollar, cirka 550.000 kronor.
De svenska ITF-inspektörerna har begärt assistans via Internationella Transportarbetarefederationen, ITF.
– Besättningen har fått hjälp att polisanmäla händelserna genom det ryska sjöfacket. En av dem ligger fortfarande på sjukhus efter misshandeln. Nu sammanställer vi alla uppgifter vi kan hitta för att begära att ITF svartlistar rederiet och dess tre fartyg, säger Göran Larsson.