Sekos medlemsvecka innebär bland annat att förtroendevalda, ombudsmän och förbundsledning är ute och träffar medlemmar på olika arbetsplatser, pratar fackliga frågor och värvar nya medlemmar.

Medlemsvärvning tufft under pandemin

Förbundet har som mål att få 10 000 nya medlemmar under 2021. Men det är inte medlemsvärvning i sig som är det viktigaste under veckan, säger Rikard Brennius som är organisatör på förbundskontoret. 

– Med restriktionerna under pandemin har medlemsvärvning ofta varit tufft. Nu försöker vi komma i kapp, bland annat får alla Seko-medlemmar som värvar en medlem innan årsskiftet ett presentkort på 200 kronor. Men syftet med medlemsveckan är främst att ta samtalen ute på arbetsplatserna, vi ska synas och vi ska låta medlemmarna prata om de fackliga frågor de tycker är viktiga, säger han. 

Det mesta av arbetet under medlemsveckan görs av fackklubbar och förtroendevalda ute på arbetsplatserna. 

”Visar att vi är aktiva”

På Sekos sektion Mälarenergi, som är en del av klubb energi Mellansverige, är Marcus Eriksson ordförande. Till vardags är han distributionselektriker, men lägger mycket tid på det fackliga arbetet. Under veckan planerar han och klubben bland annat att bjuda medlemmarna på hamburgare till lunch på Mälarenergis etableringar i Västerås och Köping. 

– Det är jättebra att vi öronmärker en vecka så här. Men vi ska inte bara synas en gång om året, organisering är viktigt alla veckor på året. Att vi är ute och visar att vi är aktiva, det skulle jag önska att vi kunde göra mer. Ofta hinner vi inte mer än att släcka bränder och hjälpa medlemmar när något gått snett, säger Marcus Eriksson.