Caretia Rail har Arriva som sin störta kund i Stockholm. Företaget sköter städning av tåg och stationer på lokalbanor som Saltsjöbanan och Roslagsbanan.

– I början av coronaepidemin gjorde SL drastiska neddragningar i lokalbanetrafiken och då var vi tvungna att hantera det, säger Mattias Mellberg, vd för Caretia Rail.

Företaget tecknade ett avtal om korttidspermitteringar med Seko Stockholm. 

– Sedan ökade SL trafiken igen. Det gjorde att vi inte längre hade lika stort behov av korttidspermitteringar, säger Mattias Mellberg.

”Olyckligt om företaget väljer att säga upp personal”

Sekos ombudsman Carolin Evander.

Carolin Evander, ombudsman på Seko Stockholm, delar företagets bild om läget när coronaepidemin slog till.

– Det gick väldigt fort. Underentreprenörer till Arriva tvingades agera med kort framförhållning, säger hon.

Efter att Caretia sagt upp avtalet har företaget kallat till en förhandling om arbetsbrist. 

– Det är olyckligt om det visar sig att företaget sagt upp avtalet om korttidspermitteringar för att istället välja att säga upp personal, säger hon.

Carolin Evander ser inga tecken på att fler företag vill säga upp avtal om korttidspermitteringar med Seko.
– Jag ser ingen minskning. Tvärtom tror att jag att vi kommer att teckna fler längre fram.

Lista över företag som kortidspermitterat, varslat och sagt upp personal. Uppgifter om permitteringar gäller fem personer eller fler.