Ingen tätare tunnelbanetrafik för arbetar-resenärer under corona
Coronapandemin har blottlagt klassklyftorna i Stockholm, menar huvudskyddsombudet för tunneltågförarna. Seko Tunnelbanan har försökt få ansvariga att ändra turtätheten på vissa linjer i Stockholms tunnelbana, för att minska risken för smittspridning av Covid-19. Men utan framgång.
När coronapandemin bröt ut spreds viruset mest och snabbast i Sveriges fattigaste områden, visade Expressen genom en kartläggning av 130 postnummer.
Norsborg, Skärholmen och Fittja i Botkyrka kommun, längs tunnelbanans röda linje är några av områdena.
Seko Tunnelbanan har därför under pandemin velat ha tätare trafik, fem-minuters intervaller under rusningstid, till och från Norsborg, istället för på den betydligt mer välmående linjen förbi Östermalmstorg och till Mörby centrum.
Detta eftersom resandet inte minskat lika mycket från Norsborg och flera andra närliggande stationer på den röda linjen, som ligger i de yttre Stockholmsförorterna.
– Det skulle ge mer plats i vagnarna för de som åker, men det ville inte MTR lägga fram för trafikförvaltningen. Jag tycker att man borde ha gått med på detta och även ändrat turtätheten i början av pandemin. För många som reser från Norsborg har inte den typen av jobb där de kan jobba hemifrån, säger Gunnar Woldén, förtroendevald för Seko och huvudskyddsombud för tunneltågförarna.
– I Mörby behöver folk inte trängas. De flesta har möjlighet att jobba hemifrån. Och det går även bra att cykla in till stan, vilket är svårare från Norsborg.
Fler tar tunnelbanan
Om helgerna är dessutom trängseln stor på den röda linjen, såväl nu som i somras, eftersom den trafikeras med färre vagnar.
– När affärerna öppnar i Skärholmen brukar det vara proppfullt när man lämnat Alby.
Även om resandet minskat kraftigt jämfört med förra året, så har det ökat sedan april. Detta trots att rekommendationen att undvika SL-trafiken kvarstår.
”Packade som sillar i t-banan”
Det var i april som resandet störtdök i samband med att Folkhälsomyndigheten uppmanade personer att arbeta hemifrån, och personer över 70 år att undvika onödiga sociala kontakter.
Att allt fler tar tunnelbanan är något Gunnar Woldén märkt:
– Många bryr sig inte alls. Det ser man på uteserveringar, folk sitter packade som sillar. Så ser det ut i tunnelbanan och på bussar också.
Fakta: Spärrpassager (april)
- Universitetet, -71%
- Mörby centrum, -51%
- Ropsten, -45%
- Fruängen, -53%
- Skarpnäck, -35%
- Farsta strand, -26%
- Norsborg, -25%
- Alby, -23%
Källa: Den här statistiken kommer från en sammanställning av resemönstret som SvD och journalistnätverket J++ gjort. Statistiken visar minskningen av spärrpassager för vecka 11–12 (måndag till fredag).