Infranord varslar medan konkurrent växer
Även Infranord påverkas av Trafikverkets besparingar och varslar 51 personer på grund av dålig lönsamhet. Samtidigt går det bra för andra företag i branschen. NRC betalar 10 000 kronor i bonus till anställda som hittar ny personal med specialistkompetens.
–Vi anställer mest hela tiden och företaget räknar kontinuerligt på nya jobb. Det går mycket bra, i alla fall i området runt Sundsvall, säger Johan Mähler, fackligt ombud för Seko.
NRC Group är ett norskt järnvägsinfrastrukturföretag som för ett knappt år sedan köpte den svenska delen av finska VR Track.
Orsaken till att det går bra för NRC kan, enligt Johan Mähler, vara att de projekt som NRC arbetar med i Sundsvallsregionen inte påverkas av Trafikverkets neddragningar. Tvärtom byggs det nytt och underhållet är opåverkat.
Alla yrken berörs
Men medan NRC växer så varslar alltså Infranord. Enligt Seko berör varslet hela verksamheten, såväl tjänstemän som produktionspersonal. Just nu pågår verksamhetsförhandlingar och inget är klart om och i så fall hur många som måste lämna företaget.
–Det är för tidigt att säga om några medlemmar kommer att påverkas av varslet. Det blir aktuellt med eventuella övertalighetsförhandlingar och turordningslistor först nästa år. Det kan också bli så att vi hittar andra lösningar, säger Fredrick Linderos, sekreterare i Sekos förhandlingsorganisation.
Verksamhetsförhandlingar innebär att fack och arbetsgivare ser över organisationen och gör en riskanalys av hur varslet påverkar företaget.
För lite pengar i kassan
I ett informationsblad till medlemmarna skriver förhandlingsorganisationen att varslet berör flera orter och yrkesbefattningar. Och att om det blir turordningslistor är det anställningstid samt kvalifikationer som räknas.
Infranords kommunikationschef Karin Nilsson Malmén säger att företaget dels påverkats av Trafikverkets framskjutna arbeten, dels av för lite pengar i kassan.
–Tittar man på den nationella planen så förutspåddes en utökning av antalet projekt för 2019, men det har ju dröjt. Samtidigt behöver vi se över vårt interna arbete, säger hon.
Att Infranord har fasta underhållskontrakt med Trafikverket räcker inte för att ekonomin ska gå runt, enligt Karin Nilsson Malmén.
Blir det fler varsel framöver?
–Det hoppas vi verkligen att vi ska slippa. Vi är så nöjda med våra medarbetare och vill att de ska stanna hos oss.