Johan Palmqvist ryckte ut när SMHI den 12 januari utfärdade den högsta vädervarningen, en klass-3 för extremt väder, i Västernorrlands län.

Hela 40-70 centimeter snö väntades. Och Trafikverket tvingades att stoppa tågtrafiken mellan Sundsvall och Umeå, från måndag till onsdag.

– Det har jag aldrig varit med om på grund av ett snöoväder, säger Johan Palmqvist, som jobbar hos underhållsentreprenören NRC Group.

Vi tyckte att det var kul. Vi hade aldrig varit med om något liknande

Johan Palmqvist, anställd på NRC Group.

Under vintersäsongen arbetar Johan som snöröjare på järnvägen. Resten av året manövrerar han en spårriktare.

Snö ändå upp till perrongen

Efter SMHI:s klass-3 varning skickades Johan Palmqvist och kollegan Fredrik Geten ut. I en takt på 30-40 kilometer i timmen röjde de snö från banorna, från 20-tiden på kvällen till tidiga morgonen.

– Jag tyckte det var rätt lärorikt. Det blev mer och mer snö ju längre upp vi kom i landet. Det var snö ändå upp till perrongkanten på ett ställe. Dagen efter fick vi köra igen eftersom det snöade så mycket.

Video från YouTube

Genom att börja spela videon godkänner du YouTubes dataskydsspolicy.

Vad är det svåraste med jobbet?
– Det var som om man körde omkring i ett mjölkpaket. Man såg ingenting. Det var sikten som gjorde att det blev utmanande.

Vad är utmanade?
– Det är om det kommer grejer i vägen. Om du behöver lyfta plogen eller om det kommer vägar. Men det gick bra.

Hur var stämningen i hytten?
– Vi tyckte att det var kul. Vi hade aldrig varit med om något liknande, att det snöat så mycket på en gång.

Vad är roligt med jobbet?
– Det är att det syntes att vi varit där och att vi gjort skillnad. Det blev en jättestor plogvall på båda sidorna.

”En riktig slitvarg”

Själva maskinen som de kör är en Tka7, en motoralla som är byggd vid det finländska statliga järnvägsbolaget VR-Group, och som har en påbyggd snöutrustning.

– Det är en riktig slitvarg, en stålklump som typ aldrig går sönder.

Brukar du ha med dig något käk på nattjobbet?
– Jag brukar undvika att äta något. Jag dricker vatten och tar ett äpple. När man går av på morgonen så käkar man en ordentlig frukost på hotellet. Man bor alltid på hotell när man ligger ute.

Johan Palmqvist är alltså snöröjare fram till mars, enligt ett kontrakt som NRC Group har med Trafikverket. Han arbetar på skift och enbart nattetid, från 21-06.

Är det slitigt?
– Jag trivs jättebra. Jag är en nattmänniska. Att gå upp på morgonen är inte min grej. Jag har haft kollegor som fått sluta med nattjobbet för att de inte kunnat sova på dagen. De säger att man får svårare med det ju äldre man blir. Jag får se hur det blir med den saken.