Den 15 januari 2013, vid tvåtiden på natten, körde det förarlösa tåget igenom stoppbocken vid ändhållplatsen i Saltsjöbaden och vidare in i ett bostadshus.

Ombord på tåget fanns Sara, städaren som skadades svårt i kraschen. Först anklagades hon av SL och operatören Arriva för att ha stulit tåget och polisen rubricerade det hela som allmänfarlig ödeläggelse.

Media rapporterade om den förmenta tågstölden och nyheten spreds över hela världen. Mycket snart kom man emellertid fram till att hon var oskyldig. En rad olyckliga omständigheter gjorde att tåget kom i rörelse och fick fritt från depån ut på spåret.

Brottsrubriceringen ändrades snart och kom att handla om arbetsmiljöbrott och misstankarna riktades då i stället mot SL och/eller Arriva.

I april publicerade Sekotidningen en exklusiv intervju med Sara, där hon berättade om sina minnen från olycksnatten och tiden efter.

– Jag minns att det var första gången jag jobbade själv. Nu var det en måndag, med full trafik och min kollega var sjuk så jag hade ju dubbelt så mycket att göra som en vanlig dag.

– Sedan minns jag att jag tycker att det går alldeles för fort och att det går åt ett håll som inte stämmer. Tågen brukar röra sig ibland när jag städar, men då är det bara för att de flyttas inne på depån. Men nu for jag åt ett helt annat håll och i väldigt hög fart, berättade hon då för Sekotidningen.

Snart efter olyckan vidtogs ett antal utredningar – av Arbetsmiljöverket, Haverikommissionen, Arriva, SL och polisen.

– Jag räknar med att vi är klara under våren eller i alla fall till sommaren. Innan dess kan jag inte uttala mig om det finns några misstänkta eller något annat, säger Anne-Marie Helander åklagare på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.

Hos Haverikommissionen räknar man med att vara klar om ett par månader.

– Vi har ett utkast som ska ut på remiss till berörda parter. Sedan får vi se vad de har för synpunkter innan vi kan lägga fram en rapport, säger Eva-Lotta Högberg som är utredningsledare på Haverikommissionen.

Hos SL är det locket på så länge förundersökningen pågår. Men där kan man åtminstone redogöra för två konkreta åtgärder som vidtagits med anledning av olyckan.

– Dels har vi en ny, mycket kraftigare stoppbock vid slutstationen. Dels har vi krävt att Arriva ska ha bemannad trafikledning dygnet runt på Saltsjöbanan, även när tågen inte går. Och några andra åtgärder men de kan jag inte uttala mig om med hänsyn till förundersökningssekretessen, säger Louise Åbom, pressekreterare på SL.

Arrivas utredning är också färdig men sekretessbelagd.

– När åklagaren är klar kommer vi kunna vara betydligt öppnare med vår syn på olyckan. Hittills har vi vidtagit ett antal åtgärder, framför allt inskärpt vikten av att följa alla rutiner, säger Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva.