Ungefär 7 500 finländska järnvägsanställda lägger klockan tre natten mot måndagen ned sitt arbete.
Bakom den dygnslånga aktionen står såväl Järnvägsmannaförbundet, inom motsvarigheten till vårt LO, som Järnvägstjänstemannaförbundet. Totalt väntas 200 000 resenärer beröras av aktionen, vilken rör såväl passagerar- som frakttrafiken.
Från löntagarhåll har det länge funnits ett starkt missnöje med hur ägaren staten skött VR, det vill säga Finlands SJ”.
– För två år sedan ändrade staten sin ägarpolitik. Fram tills dess var vår kommunikationsminister i praktiken chef för VR.
– Så skapades en särskild enhet för styrning av statsägda företag och den lades under försvarsdepartementet och dess inflytelserike moderate minister Jyri Häkämies, förklarar Vesa Mauriala och fortsätter:
– Sedan dess har man styrt de statliga bolagen främst utifrån kortsiktiga vinstintressen.
Det som fick bägaren att rinna över var beskedet nyligen om att VR Cargo i år för olika långa perioder kommer att permittera 1 500 arbetare och tjänstemän.
– Nedgången för den finländska skogsindustrin har minskat transporterna rejält. Men från löntagarhåll påpekar vi att VR Cargo tidigare varit mycket lönsamma och att man med omstrukturering på några år åter kan gå med vinst, säger Mauriala.
Järnvägsmannaförbundets ordförande berättar för Sekotidningen att VR-koncernen i fjol gjorde en vinst på 56 miljoner euro (en euro är knappt elva kronor).
– I år räknar man med en vinst på mellan 20 och 30 miljoner euro vilket ju gör den hårdare politiken svår att förstå.
Har då finländska folket förståelse för den kommande aktionen?
– Vi har mötts av förvånansvärt många positiva kommentarer. Arbetslivet i Finland har blivit tuffare och det finns en förståelse för de järnvägsanställdas situation, avslutar Vesa Mauriala.

Sören Viktorsson, Helsingfors”