Facklig strid i virtuella Second Life
På sju olika öar med IBM-kontor i internetbaserade Second Life mötte protestanterna upp med skyltar och strejktröjor. Demonstranter pratade med varandra på ett otal olika språk och skrek slagord. Och hela evenemanget bevakades av en hel del mediarepresentanter, både från den virtuella och den verkliga världen.
Protesterna i den virtuella världen innebar bland annat att IBM stängde sitt Business Center i Second Life ett tag efter att ett antal besökare gått in för att protestera och då stört ett internt IBM-möte om företagets webbplats.
Bakom det fackliga initiativet ligger en konflikt i den verkliga världen. Det är de anställda på IBM i Italien som i de pågående löneförhandlingarna har fått ett motbud som innebär en lönesänkning på motsvarande cirka 9.500 kronor om året.
Anledningen till att facket tar strejkvarslet till internet är att företaget, IBM, har etablerat sitt företag i Second Life som ett led i sin marknadsföring.
Facket på IBM Italien backas upp i sin virtuella kamp av fackföreningsinternationalen Uni, där Seko ingår.
Ombudsman Ingela Edlund på Seko var med och hjälpte besökarna till rätta på Unis virtuella högkvarter och delade ut strejkinformation i Second Life.
– Det gick jättebra. Det var många avatarer där och demonstrerade. Men tekniska problem satte lite käppar i hjulet för namninsamlingen.
• Ska facket hålla på med sånt här?
– Just när det gäller den här sortens multinationella företag kan det vara en metod. Det är bra om facket finns där folk finns!
• Tror du dte vore något för Seko att göra en liknande aktion?
– Tveksamt. Sverige är ett väldigt litet land i såna här sammanhang. Vad Seko kan lära sig är att hitta medlemmar där de finns, men internet kommer aldrig att kunna ersätta det personliga mötet.
Nu väntar en utvärdering. På Unis webbplats www.uniglobalunion.org/secondlife liksom på Unis IBM-blogg ibmslprotest.blogspot.com kan man läsa mer.
anita.fors@sekotidningen.se
Detta är Second Life
Second Life är en låtsasvärld i 3D-format på internet som startade år 2003. I dag har Second Life 9,5 miljoner invånare från otaliga länder runt om vårt klot.
Det är gratis att registrera sig och själv skapa sitt nya jag på webben, en så kallad avatar. Men väl inne i Second Life omsätts en hel del pengar. Med hjälp av fiktiva Linden dollar så kan man köpa varor och tjänster. Pengar som går att omsätta i alldeles äkta amerikanska dollar.”