Beslutet gäller ett antal extra drabbade avgångar på Skånebanan mellan Helsingborg och Hässleholm där de anställda inte ska få arbeta ensamma.

Ola Brunnström, huvudskyddsombud på Pågatågen, är nöjd.

– Det känns fantastiskt att få rätt i det här. Vi har stora problem där våra arbetskamrater råkar riktigt illa ut. Att inte vara ensam är helt avgörande för att förhindra hot och våld men även att kunna larma och hjälpa om det väl händer.

– Vi har haft dubbelbemanning tidigare men den ersattes med larmknappar för ett par år sedan. Problemen försvann inte av det, så nu tvingas vi gå via Arbetsmiljöverket för att få trygghet för ombordpersonalen.

Ensamarbete…utgör en riskfaktor”

I sitt beslut skriver Arbetsmiljöverket att:

”Risken för era kundvärdar för att bli utsatt för olika former av hot och våld från resenärer i arbetet är reell. Som sådan har man direktkontakt med människor och arbetar i största utsträckning ensam. Både ensamarbetet och kontroll av färdbevis utgör en riskfaktor. Även om det finns larm kan kundvärden inte räkna med att få snabb hjälp. Användandet av kroppskameror är frivilligt, ca 40 % använder dem. I nuläget finns inte kameror om alla arbetstagare skulle vilja använda dem.”

Arriva, som kör trafiken, har nu på sig till den 28 juni att komma med synpunkter. De har tidigare hävdat att dubbelbemanning inte löser problemen och hänvisat till andra åtgärder. Men de åtgärderna har inte varit nog, en åsikt som Arbetsmiljöverket och de anställda delar.