–Vi nådde fram, så nu behöver tågvärdarna inte vara lika oroliga för att bli smittade av viruset, säger Lars Ove Svantesson, regionalt skyddsombud för Seko.

Från och med i dag ska tågvärdarna snabbt gå genom tågen för att titta på biljetter, och bara stanna för att svara på frågor i särskilt utmärkta zoner i vestibulerna. Zonen ska markeras med tejp på golvet.

Tågvärdarna ska få en egen personaltoalett och det ska finnas skyddsutrustning ombord om något händer.

–Arbetsmiljöverket var noga med att det ska vara ansiktsmasker med ventil och visir, säger Lars Ove Svantesson.

Om tåget är mer än halvfullt ska tågvärdarna inte gå genom tåget utan stanna i den bakre hytten.

Lars Ove Svantesson, regional skyddsombud

Lars Ove Svantesson stöttar skyddsorganisationen på SJ Götalandståg under coronakrisen och säger att det känns skönt att äntligen få en förändring.

–Vi har trampat vatten i flera veckor. Det var bra av skyddsombuden att lägga stoppet, det fick effekt. De gör ett jättebra jobb, säger Lars Ove Svantesson.

6 6a)-anmälan

  • Om du upptäcker att din arbetsgivare inte gör något åt en riskfylld arbetsmiljö kan du som anställda vända dig till chefen och be om åtgärder. Om det inte hjälper kan skyddsombudet lämna in en formell begäran om åtgärder enligt arbetsmiljölagens 6 kapitel paragraf 6a).
  • Det brukar kallas 6 6a)-anmälan. Den ska ha en tidsgräns och om arbetsgivaren inte svarar inom den gränsen eller om svaret inte är tillräckligt kan skyddsombudet gå vidare med en anmälan till Arbetsmiljöverket.
  • För att Arbetsmiljöverket ska kunna ingripa måste anmälan ha gjorts på rätt sätt och de risker som tas upp måste finnas i arbetsmiljölagen. Om Arbetsmiljöverket bestämmer sig för att gå vidare görs i regel en inspektion.

Kravet i skyddsombudsstoppet var att säten närmast mittengången på tågen ska vara spärrade så att risken för smitta minskar för tågvärdarna när de går förbi. Ett krav som diskuterats sedan den 9 april då Arbetsmiljöverket var på besök efter att skyddsombuden lagt en begäran om åtgärder, en så kallad 6 6a).

SJ har istället velat spärra vartannat säte i tåget. Vilket skyddsombuden i sin tur inte godtagit.

–Den lösning vi kom fram till med Arbetsmiljöverket igår känns bra. Vi kunde komma överens efter många timmars möte, säger Lars Ove,

SJ har 24 timmar på sig att genomföra åtgärderna.

–Vi hoppas att det fixas före helgen i alla fall. Det är många tåg som ska gås igenom, säger han.