Dödsolyckan på Green cargo: Ska inte kunna hända
En vecka har gått sedan en radioloksoperatör vid Green cargo omkom. Utredningen pågår för fullt och är långt ifrån klar. Men redan uppger åklagare att de vet mer om sikten vid olyckstillfället och hastigheten på tåg och lastbil.
Dödsolyckan skedde tidigt på morgonen under ett växlingsarbete på en obevakad plankorsning på Smurfit Kappas fabriksområde i Piteå. Det fanns inga bommar.
Den 60-årige mannen stod längst bak på det backande tåget när han klämdes ihjäl vid en kollision med en lastbil. Ytterligare en person befann sig på tåget, som klarade sig utan skador.
En förundersökning om misstänkt arbetsmiljöbrott har inletts. Polis genomförde förhör och dokumenterade platsen i direkt anslutning till olyckan.
Om tåget hade haft någon belysning hade det inte gått att missa
Nu ska kompletterande förhör hållas med bland annat den andra personen som befann sig på tåget, lastbilschauffören och Smurfit Kappa som ansvarar för säkerheten på fabriksområdet.
”Lastbilen saktar in”
En övervakningskamera har fångat händelseförloppet.
– Det går tydligt att se kollisionen mellan lastbil och tåg. Det förklarar egentligen inte varför det hände och hur det kunde hända. Det är vad vi nu måste ta reda på, säger åklagare Christer B Jarlås, vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott.
Enligt initiala uppgifter kan dålig sikt och dimma ha varit en bidragande orsak bakom olyckan. Det är vanligtvis dimma på grund av vattenånga från varmbassängerna på området. Olyckan skedde även på morgonen när det fortfarande var mörkt ute.
Men vid olyckstillfället var det inte någon kraftig dimma som ska ha påverkat sikten, enligt Christer Jarlås.
Hastighetsmätningar från lastbilen och tåget har inhämtats.
– Det är inget anmärkningsvärt i hastigheterna. Det går inte att säga att olyckan ska ha berott på det. Lastbilen saktade in rejält innan korsningen. Man tycker att det här inte skulle kunna hända, men det gör det ändå.
Efterlyser reflexer
En viktig del i utredningen blir att undersöka vilka riskbedömningar och rutiner det finns på fabriksområdet. Ingemar Andersson, säkerhetschef vid Smurfit kappa, har tidigare uppgett att företaget nyligen haft en riskbedömning tillsammans med Green cargo.
Lastbilschauffören är anställd vid Holmlunds åkeri, en underleverantör till Postnord Logistics. Efter dödsolyckan har Holmlunds åkeri efterlyst att tågen på fabriksområdet ska förses med reflexer och blinkande lampor.
– Lastbilarna har som krav att ha reflexer och ljus. Om tåget hade haft någon belysning hade det inte gått att missa, säger ägaren Robin Holmlund till Norrländska Socialdemokraten.