Arriva: Detta gör vi efter misshandeln
Efter en allvarlig misshandel av en kundvärd försäkrar arbetsgivarens trygghetschef att personalens säkerhet är prioriterad. Företaget har satsat på fler kroppskameror, men det är svårt att få anställda att använda dem.
Fram till den 8 december i år har 126 fall om hot, våld eller ofredande rapporterats in av anställda på Pågatåg.
53 hot mot anställda, 50 ofredande (spottloska, förolämpning, knuffar), 23 våld mot tjänsteman. Av dessa har 84 ansetts som brott och därmed polisanmälts.
Sedan 2017 har 311 polisanmälningar gjorts.
– Vad som ökat, inte bara på Pågatåg, utan även på andra tågbolag, är de verbala angreppen, allt ifrån hot till kränkningar. Våldet har inte ökat, vad vi kan se statiskt, säger Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva.
Han menar att arbetsgivaren Arriva arbetar stenhårt med åtgärder för att höja säkerheten och tryggheten för personalen.
Bland annat erbjuds en utbildning i kommunikation och konflikthantering för alla nyanställda kundvärdar och lokförare. Det finns även ett avtal med ett ordningsvaktsbolag, som är tillgängligt dygnet runt.
Kundvärdar har personligt överfallslarm och kroppskameror.
Antalet kroppskameror har ökat sedan tre kundvärdar i maj utsattes för hot och våld vid olika tillfällen under samma dag. I dag finns 22 kroppskameror som används i snitt 271 gånger i månaden.
Film- och ljudupptagningarna används i polisutredningar, och kan även användas för de kundvärdar som utsatts för att kunna se tillbaka på händelseförloppet, samt att bearbeta händelsen, men också förstå hur situationen uppstod, förklarar Kenny Bungss.
Fler kroppskameror
Det har däremot varit svårt att få kundvärdar att bära kroppskamerorna:
– Vi går åt rätt håll, fler använder dem, men det är lite för få än så länge, säger Kenny Bungss och fortsätter:
– Det finns tre orsaker till varför man inte vill ha kroppskameror. För det första känner man sig obekväm att bära en kamera, utittad och osäker hur tekniken fungerar. Sen finns det en fysisk aspekt, under sommaren upplevs den lite klumpig. För tredje finns det kundvärdar som känner sig osäkra kring integritetsaspekten.
En enkät ska genomföras nästa år för att samla in synpunkter från Pågatågs anställda. Då ska arbetsgivaren även titta på hur uniformen är utformad och se hur kroppskameran kan fungera ihop med klädseln bättre.
– Vad vi har sett är att de kundvärdar som använder en kamera har fortsatt att göra det. De upplever en ökad trygghet. Utmaningen blir därför att försöka få fler att testa kameran.
Facket kräver åtgärder
Sekos skyddsombud har vid ett flertal gånger upprepat ett önskemål om att kundvärdar ska få jobba två och två.
Efter misshandeln av en kundvärd nyligen sade Christel Hammar, lokalt skyddsombud, att hon gärna ser trygghetsvärdar ombord. Något som fanns för flera år sedan och som hon menar ökade säkerheten för personalen.
Kenny Bungss uppger att det inte finns några planer på att gå facket tillmötes i den frågan.
– Arriva har genomfört de riskreducerande åtgärder som identifierats och just nu förs inga diskussioner om dubbelbemanning. Dessutom är vi bundna av avtalet med vår huvudman, säger han.
Polisen har i veckan gått ut med bilder på de två misstänka gärningspersonerna som misshandlade en kundvärd i Bjuv, och vädjar till allmänheten om hjälp att identifiera dem.
Kundvärden som misshandlades har återgått i tjänst. Han fick föras till sjukhus för vård efter misshandeln ombord på ett Pågatåg.
– De slog honom rejält i ansiktet. Han fick sådana smällar i ögongloben. Man blir jätteledsen när en kollega blir utsatt för något sånt här. Det är helt oacceptabelt, sade Christel Hammar, lokalt skyddsombud, efter händelsen.