–Det är fantastiskt att Arbetsmiljöverket går på vår linje, säger Ola Brunnström, Sekos huvudskyddsombud på Pågatågen.

Ola Brunnström vände sig till Arbetsmiljöverket i oktober i år med en så kallad 6 6a). Skyddsombuden och Arriva hade inte kommit överens om en lösning.

Fem timmar utan kisspaus

–Vi har väldigt långa åkningar utan kisspauser. Det kan vara upp emot 5 timmar. Det har blivit så i takt med att företaget effektiviserat allt mer. Det finns en infrastruktur med toaletter på våra åkstationer, men eftersom vi inte har tid att ta en paus går det inte att utnyttja dem, säger Ola Brunnström.

När Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion i början av november framgick det att det i dagsläget inte finns några planerade eller schemalagda kisspauser för personalen. Tågvärdarna kan använda resenärernas toaletter, vilket lokförarna inte hinner, utan att det finns risk för stopp eller förseningar.

Förarna kan vända sig till trafikledningen

Arriva uppger att lokförarna kan höra av sig till trafikledningen om de behöver stanna tåget för att gå på toaletten. Något som de flesta, enligt skyddsombuden, inte vill göra om det inte är mycket akut. Arriva har även sagt till Arbetsmiljöverket att det från och med december 2018 planeras in pauser efter 3,5 timmar.

Inget av det är dock tillfredsställande, enligt Arbetsmiljöverket, som hänvisar till föreskriften om arbetsplatsens utformning där det bland annat framgår att det inte är lämpligt att upplåta personaltoaletter till allmänheten och att det ska finnas tillgång till personalutrymmen, och därmed till toalett.

Arriva ska senast den 18 december 2018 svara på Arbetsmiljöverkets underrättelse.