Alkolås ur spår
– På vissa turer skulle föraren tvingas blåsa upp till 13 gånger i samband med att han byter ände på tåget, säger Valle Karlsson, förhandlingsansvarig för Seko vid SJAB.
Det är trafikhuvudmannen i Östergötland, Östgötatrafiken, som bestämt att alla fordon som används i den upphandlade trafiken ska vara utrustade med alkolås. Det gäller bussar, bilar, spårvagnar och tåg.
Den utrustning som används i vägtrafiken fungerar så att man blåser innan första turen för dagen och sedan efter varje rast som är längre än 30 minuter.
När alkolåset skulle införas i tågtrafiken köptes samma slags utrustning in. Vad man inte tänkte på var att varje gång föraren byter ände i ett tåg måste han eller hon blåsa på nytt. Ett irriterande moment för föraren som många gånger har bråttom att komma iväg igen från ändstationen eller i samband med växlingsrörelser.
Enligt VD:n för företaget Alkolås skulle det tekniskt gå att lösa problemet och järnvägsanpassa systemet för dubbla förarhytter, men ingen har beställt något sådant system.
– Det är typiskt. SJ inför ny teknik och nya rutiner utan att fack, skyddsombud och övrig personal får möjlighet att yttra sig, säger Valle Karlsson.
Han kan acceptera att alkolåsen införs med påpekar att det inte finns något som tyder på att alkoholpåverkan är ett problem inom lokförarkåren.
Trots många år av slumpvisa drogtester där 25 procent av lokförarkollektivet årligen testats har man ännu inte funnit någon som varit påverkad.
Valle Karlsson menar att införandet snarast är ett utslag av vad han kallar ”..populistiskt muskelvisande av politiker och beslutsfattare.”
Om man verkligen vill öka säkerheten på järnvägen så är det viktigare att titta på arbetstiderna. Tidiga mornar, korta nattvila och långa arbetspass är ett större säkerhetsproblem, men där har arbetsgivaren inte varit lika mån om säkerheten under de senaste årens förhandlingar.
– Forskningsresultat visar att 20 timmars vakenhet ger en försämrad reaktionsförmåga som motsvarar en alkoholhalt på 0,8 promille, säger Valle Karlsson.
Arbetet med att anpassa alkolåsen till tåg pågår för närvarande och ännu har inte systemet kommit igång.