Morgonflyget från Stockholm har precis kommit in. Filip Melin och hans arbetskamrat Mats Nilsson är fokuserade. Det är en så kallad vändning.

Planet ska tömmas på folk, lastas ur, tömma toaletter, fylla på med vatten och kollas att allt ser bra ut utifrån. De nya passagerarnas bagage ska lastas in i de trånga lastutrymmena och planet ska snabbstädas.

– Jo, i det här jobbet är det snabba puckar som gäller. Man jobbar intensivt i flera timmar under trafiktopparna, men ibland kan det bli en lugn stund. Oftast vid tiotiden på förmiddagen, säger Filip.

”Jag stortrivs”

Rampkillarna och -tjejerna håller till på markplan med sov- vänliga soffor och kaffe inom räckhåll.

– Vi är bemannade dygnet runt. Första postflyget kommer vid 02 och efter det väller godsflyget in, säger Mats.

Han började jobba klockan fyra i morse och ska fortsätta till klockan 14.

Mats Nilsson och Filip Melin. Varannan lördag har de 3 000 väskor som ska lastas från ett kryssningsfartyg. ”Det är slitigt”, säger Mats.

– Ibland går jag och lägger mig vid sju på kvällen för att orka gå upp mitt i natten. Men jag stortrivs på jobbet. Jag har alltid jobbat med fysiska arbeten. Jag var hovslagare i flera år innan jag sökte det här jobbet. Och en sak som man inte ska glömma är att vi har en otrolig gemenskap här. Folk hänger med varandra när det är stiltje och jobbar bra ihop när det gäller. Man behöver inte snacka så mycket – man vet vad den andra tänker göra, säger Mats.

Filip nickar. Han älskar det fysiska jobbet. De lyfter tungt och kryper i trånga lastutrymmen och packar väskor.

– Vi får veta hur vikten i planets lastutrymmen ska fördelas av rampagenten och sedan är det bara att köra. Så fort som möjligt. Det absolut värsta som finns är om en passagerare inte dyker upp men vars väska är lastad. Då måste vi plocka ut allt igen och hitta väskan, säger Mats med en liten suck.

Filip tränar på fritiden. Både av intresse, och för att orka med jobbet.

– Jag kör crossfit och jagar och jag känner av axlar och knän efter ett riktigt tufft arbetspass. Det gäller att arbeta så smart som möjligt.

Men något skrivbordsjobb vill han inte ha. Han ryser vid minnet när han arbetade på ett callcenter.

– Jag var där en dag innan jag sade upp mig. Aldrig mer!

”Det är slitigt”

När ett plan landar är de redo. Planet ska klossas. Det vill säga man sätter klossar bakom och framför hjulen. Sedan sätter man till markström. Efter det sätter de koner runt planet så att det syns på håll.

– Sedan fyller vi på vatten, planet fylls på med bränsle och en snabbstädning görs. Och så har vi toatömning som ingen gillar att göra efter några incidenter, men det ska göras, säger Mats med ett leende.

Därefter lossas och lastas bagage, och sedan är det klart till nästa kärra kommer.

– Varannan lördag har vi 3 000 väskor som ska lastas från ett kryssningsfartyg. Det är slitigt. Men man får inte bli stressad, det är då olyckorna händer. Kryssningsfartyget lägger till i Malmö hamn och Malmö airport tar emot passagerarna som ska resa hem och dem som ska gå på nästa kryssning.