– Ja, konflikter finns överallt där det finns människor. Men på en arbetsplats måste man kunna hantera dem eftersom det är ett ställe där man måste vara professionell.

Vad handlar de vanligaste konflikterna om?

– Om känslan av att inte vara rättvist behandlad. Att man upplever att någon annan får favörer, högre lön, bättre arbetstider utan att det finns en rimlig förklaring.

Vad ska man göra då? 

– Prata med chefen som har till uppgift att se till att arbetsgruppen fungerar. Men man ska inte glömma att vi är vuxna människor som måste tåla en del orättvisor.

Vad säger du om två personer som bara inte tål varandra utan någon egentlig förklaring?

– Där tycker jag att sinnesrobönen passar bäst: Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden. – Omigen: en arbetsplats är inte ett vuxendagis utan ett ställe där man arbetar och uppför sig okej.

Blundar chefer för konflikter?

– Ja absolut. I Sverige är man konflikträdd och ängslig för att verka auktoritär. I andra länder går man in mycket mer och pekar med hela handen och säger ”lägg ner ert tjafs” eller om det är av mer komplicerad natur så löser man det med till exempel omplaceringar.

Vilken är den mest udda arbetskonflikt du arbetat med?

– Det var ett ställe med 20 kvinnor och en man. Mannen styrde kvinnorna genom humörsvängningar. Om de visste vilket humör han var på var det okej, men när han bytte humör blev det kaos. – Jag löste det genom att tillverka en skylt med en glad gubbe och sur gubbe som HAN fick i uppdrag att vända p. till rätt läge. Det blev så pinsamt så han skärpte sig.

Varför är det så mycket konflikter kring ordning i personalrummet?

– Det handlar återigen om rättvisa. Alla ska göra rätt för sig och det blir irriterande när några smiter undan. Det är en sak som chefen kan poängtera då och då så folk skärper sig.

Finns det arbetsplatser som är extra utsatta för konflikter?

– Ja, all forskning visar att kvinnodominerade ställen har betydligt fler och mer infekterade konflikter. Så mitt råd är att spä ut med män.

Vad ska en chef göra om hen anar en konflikt?

– Ta tag i det omedelbart. Vänta inte, för då har infektionen med största sannolikhet spridit sig.

Finns det tillfällen då man bör se upp? 

– Ja, vid förändringar som nedskärningar, när företag går samman och två kulturer ska samsas – där blir det i princip alltid bråk – eller om företaget ska flytta. Och när folk har för mycket eller för lite att göra.