Roger fixar luften på Armémuseum och Dramaten: ”Man vet hur det ska låta när allt är normalt”
Driftteknikern Roger Carlsson på Statens Fastighetsverk älskar sitt jobb bakom kulisserna.
Han och kollegorna ser till att ventilationen, värmen och de andra tekniska systemen flödar som de ska genom Armémuseum, Dramaten och Kungliga Operan.
Medan skådespelarna på Dramaten repeterar inför höstens föreställningar och besökare flanerar genom Armémuseum, håller driftteknikern Roger Carlsson koll på ventilationssystem, fläktar och temperaturer i alla rum. Det gör han från sin dataskärm.
Det är ovanligt tyst i kontorslandskapet i västra flygeln på artillerigården vid Armémuseum, där Roger Carlsson sitter vid sitt skrivbord. De flesta av hans tolv kolleger har fortfarande semester.
Den kullerstensprydda gården, som ligger på Östermalm i Stockholm, är insvept i en varm och fuktig sommarluft. Det är början av augusti och den sömniga sensommarkänslan kommer att dröja sig kvar någon vecka till. Men Roger Carlsson är aldrig sysslolös.
Han sitter som ensam drifttekniker med husansvar för artillerigården och dess byggnader. Men det är inga vattentäta skott mellan driftteknikerna som ansvarar för teatrarna och museerna som ingår i fastighetsområdet som heter ”Teatrarna”.
Förutom Armémuseet, Dramaten och Kungliga operan ingår även fastigheter som Scenkonstmuseet, Musikaliska, Nationalmuseum, Kungliga biblioteket, Tumba bruk och Observatoriet i Saltsjöbaden.
Någon fick igång fläktsystemet
När det häromdagen blev fel på en hiss på Dramaten var Roger Carlsson där och hjälpte till med att försöka få i gång den. Sedan havererade en fläkt i kvarteret Sjömannen, som Dramatens Lilla scen ligger i.
– Att få fart på den tog en hel eftermiddag. Vi var fyra som slog våra kloka huvuden ihop. Till slut lyckades någon få i gång fläktsystemet, men ingen förstod hur det gick till.
Jag brukar använda sunt bondförnuft och tänker att jag ska behandla andra som jag själv vill bli behandlad.
En lokalt anställd på Dramaten har tidigare på morgonen ringt om att det verkar vara något krångel med ett ventilationsaggregat. Roger har lovat kolla upp det och tar fram informationen om den aktuella lokalen på skärmen.
– Fläkten går på 84 procent. Det är 20 graders tilluftstemperatur. Trycket i kanalen ser bra ut och det är 22 grader inne i lokalen. Allt ser jättebra ut.
Avstängt när ingen använder lokalerna
Han passar på att gå igenom de andra lokalerna på Dramaten också, när han ändå är inloggad. Tilluft och frånluft. Det verkar snurra som det ska överallt.
Driftdatorn har inprogrammerade tider för när ventilationen ska vara i gång.
– Sommartid, när ingen använder lokalerna, är den avstängd. Men nu när Dramaten repeterar vill de ha bra luft i dem.
Roger Carlsson tycker att det är ganska skönt att komma in och jobba så här några sommardagar innan allt drar i gång på allvar.
Mycket kan åtgärdas hemifrån
I år är det precis tjugo år sedan han anställdes på Statens Fastighetsverk. Genom åren har han arbetat med förvaltningen i flera olika fastigheter. Det första halvåret jobbade han med Kungliga Operan.
– Sedan flyttades jag till Dramaten. Den största delen av min tid här på verket har jag varit där.
Statens Fastighetsverk förvaltar fastigheterna på uppdrag av regeringen. Roger Carlsson och hans kolleger jobbar dagtid. Men var tionde vecka har de beredskap torsdag till torsdag. De veckorna är man ensam drifttekniker för hela det stora fastighetsområdet utanför kontorstid. En del problem kan Roger åtgärda direkt på sin laptop hemifrån.
Statens Fastighetsverk
Statens Fastighetsverk har i uppdrag av regeringen att förvalta fastigheter som behövs för statlig verksamhet eller som har ett särskilt kulturhistoriskt värde.
Totalt förvaltar verket cirka 2 300 statligt ägda fastigheter.
Det motsvarar 400 byggnader och 6, 4 miljoner hektar mark.
Runt 500 anställda arbetar på myndigheten.
På Fastighetsverket finns 13 olika fastighetsområden.
Fastighetsområdet SFV Teatrarna, där Roger Carlsson arbetar, förvaltar några av de största teaterscenerna och museerna, som: Operan, Dramaten, Nationalmuseum, Scenkonstmuseet och Musikaliska, men också fastigheterna Operakällaren, Kungliga biblioteket, Tumba Bruk och Observatoriet i Saltsjöbaden.
Källa: Statens Fastighetsverk
Blev översvämning på Dramaten
Det är en stor skillnad jämfört med när han började som drifttekniker för 42 år sedan på Svenska Dagbladet. På den tiden fanns det bara en jättedator som stod på en och samma plats. Den kunde man inte ta med sig hem eller flytta på.
– Jag hade inte ens en telefon, utan bara en sökare. När den pep fick jag åka in.
Avlopp, brandlarm och vattenläckor. Sådant går ännu inte att lösa på distans.
Roger Carlsson minns när det blev översvämning i källaren på Dramaten för ett tiotal år sedan. Det hade kommit två skyfall på kort tid. Vattennivån var två decimeter över golvytan när han kom fram till källaren. Den gången fick han ställa sig med vattenpump och vattensug, i tolv timmar i sträck.
– Efter den översvämningen fick Dramaten riva upp både golv och väggar i sin ljudstudio.
Ingen lättstressad person
Men Roger Carlsson är inte en person som lätt blir stressad. Inte heller när han har beredskapsvecka. Han tänker att han ändå inte kan agera, förrän något sker.
– Jag tar alltid en sak i taget. Annars blir det lätt fel och saker tar ännu längre tid.
Ibland krävs det att han är lite amatörpsykolog som drifttekniker. För det händer att hyresgäster blir arga eller stressade när saker inte kan fixas direkt.
– Jag brukar använda sunt bondförnuft och tänker att jag ska behandla andra som jag själv vill bli behandlad.
Just mötena med hyresgästerna hör till det som han gillar bäst med jobbet. De allra flesta är bara glada och tacksamma när han löser problem åt dem.
Vi får knappt borra i väggarna i vissa delar av fastigheterna. Ska vi måla om eller renovera dörrar och fönster måste vi först söka tillstånd.
Vet hur det låter när allt är normalt
Roger Carlsson beskriver sitt yrke som omväxlande. Ingen arbetsdag är den andra lik.
Till arbetsuppgifterna hör även att se över fasader, rensa stuprör och säkerställa så att det låter bra i fläktrum och undercentraler.
– Man vet hur det ska låta när allt är normalt.
Det där lyssnandet har med åren blivit en yrkesskada. Även i mataffären med frun brukar han kolla om det finns sprinklers, var brandlarmet sitter och hur ventilationen känns.
Roger Carlsson har nu snart bara tre år kvar till pensionen. Att förvalta de kulturhistoriskt viktiga byggnaderna ger arbetet extra mening. Särskilt när han tänker på att han också gör det för kommande generationer. Så att även de ska få uppleva statens många kulturskatter.
– Man vill kunna lämna över allt intakt till dem.
Komplex renovering av Operan
Eftersom fastigheterna är så kulturhistoriskt värdefulla, måste Roger Carlsson förhålla sig till en hel del restriktioner.
– Vi får knappt borra i väggarna i vissa delar av fastigheterna. Ska vi måla om eller renovera dörrar och fönster måste vi först söka tillstånd hos Riksantikvarieämbetet, så att det görs med rätt metoder.
Nu står Statens Fastighetsverk inför sin största och mest komplexa renovering. 2026 påbörjas en omfattande och flerårig renovering av Kungliga Operan.
Roger Carlsson tog först nyheten med ro när han hörde den. Under alla år har han hört diskussionerna om att operan ska renoveras komma och gå. Nu ser den ut att äntligen bli av.
– Jag gissar att de tre driftteknikerna som jobbar på Operan får mycket att göra med bygget. Jag hinner kanske vara med lite i början. Innan jag går i pension.
– Sedan ska jag bara ta det lugnt och andas, säger Roger Carlsson och ler.
Roger Carlsson
Yrke: Drifttekniker på Statens Fastighetsverk.
Ålder: 61 år.
Familj: Fru och tre utflugna barn.
Bor: I hus på Munsö utanför Stockholm.
Intressen: Huset, trädgården och familjen.