Patrik Cederlöf och hans kollega Niclas Ergerus ska under natten lägga armeringsnät på motorvägen innan ny asfalt läggs.

Längs E18, norr om Stockholm, står en lång karavan av fordon: hjullastare, vältare, TMA-bilar, asfaltsläggare.

Klockan har passerat 22 och faran flåsar vägarbetarna i nacken. Detta trots alla skyddsåtgärder och varningsskyltar om ett pågående vägarbete.

Inom loppet av en halvtimme kör tre bilar in på arbetsområdet, antingen av misstag eller för att ta avfarten från motorvägen, trots att den är tillfälligt avstängd.

En bil får dirigeras ut från området. En annan smiter iväg och tar avfarten ändå.

Han öppnade bilrutan och var så jävla väck. Han fattade inte vad vi sade. Vi försökte hänvisa honom ut, men han förstod inte.

Niclas Ergerus

Arbetslaget tvingas parkera om en del fordon – ställer dem i rad för att blockera trafiken på E18 från att sig igenom.

– Det är ofta så här vid avfarter, det spelar ingen roll hur mycket uppsatta skyltar vi har. Det är alltid nån som smiter in, säger Niclas Ergerus. 

Påtänd bilist vid vägarbetet

Han berättar att det är särskilt vid 3-4-tiden på morgonen som bilister är ute och flänger och kör alldeles för fort.

– För en månad sen kom en påtänd bilist. Han körde i 80 knyck inne på arbetsområdet, säger Niclas Ergerus.

I Sekos rapport om vägarbetarnas säkerhet (2019) framkom att hela 91 procent känner oro på grund av bristande säkerhet. Bild: Marc Femenia.

Så fort vägarbetarna fick syn på bilisten försökte de hejda bilens framkomst.

– Vi fick honom att stanna. Han öppnade bilrutan och var så jävla väck. Han fattade inte vad vi sade. Vi försökte hänvisa honom ut, men han förstod inte. Det var riktigt läskigt.

Niclas och hans arbetskamrat Patrik Cederlöf jobbar på Infracare. Under natten ska de lägga armeringsnät på motorvägen innan ny asfalt läggs.

Nätet är till för att förstärka asfalten och göra den mer hållbar. Det är viktigt på just den här sträckan av E18 där underlaget är av betong.

Ljudvolymen vid vägarbetet är hög. Arbetsfordon bullrar. Det skrapas. Sam- tidigt ligger ljudet från motorvägen konstant i bakgrunden. Lastbilar dundrar förbi, även om de kör i lägre hastighet.

I Sekos rapport om vägarbetarnas säkerhet (2019) framkom att hela 91 procent känner oro på grund av bristande säkerhet. Av de 1 026 vägarbetare som svarade på enkäten hade 72 procent varit med om någon incident på sin arbetsplats kopplad till trafiken – för tio år sedan var det 31 procent.

Nattarbetet skadligt för hälsan

Det är inte bara trafiken som är ett riskmoment. Även själva skiftarbetet som många har och nattjobbet i sig självt medför risker.

Forskning visar att en sömnlös natt kan påverka hjärnans vävnad negativt, och att skiftarbete orsakar nedsatt prestations- förmåga som kan ta flera år att reparera. Nattarbete kan även leda till magbesvär och sömnsvårigheter, hjärt- och kärlsjukdomar, samt bröstcancer.

Ändå säger de flesta som vi träffar på vägarbetet, som Skanska är ansvarig för, att de trivs med att arbeta nattetid.

– Jag förstår att det kan vara svårare för dem med barn. För mig spelar det ingen roll. Jag kan sova hur lätt som helst på dagarna, men det kan vara svårt att ställa om dygnsklockan till helgen när jag är ledig, säger Robert Berglund, som kör en klistermoped.

Nattens vägarbete sattes i gång vid 21-tiden. Arbetet får endast göras nattetid på motorvägen i Stockholmsområdet, för att inte trafiken ska störas alltför mycket.

350 meter ny asfalt ska läggas. Arbetslaget har till 05 på morgonen på sig att slutföra jobbet.

– I normalfallet lägger vi två kilometer ny asfalt. Det blir lite speciellt när det är så kort sträcka som nu, säger Robert Berglund.

Robert Berglund sköter klistermopeden. Bild: Marc Femenia.

Först ska gammal asfalt fräsas bort, underlaget sopas och spolas rent. Sedan ska ett armeringsnät brännas och smältas på skarvarna. Sist läggs ny asfalt.

Att jobba nattetid

Alla moment tar sin tid. Och medan ett arbetslag gör sin del av arbetet, väntar de andra. En del småpratar, andra tar en cigg i novembermörkret, som Jari Lehmussaari.

I längden kan det vara väldigt slitsamt att jobba natt

Yari Lehmussaari

Han har arbetat 25 år i branschen och kör soparen, som dammsuger och högtrycksspolar efter att den gamla asfalten har frästs bort.

Jari Lehmussaari. Bild: Marc Femenia.

Jari Lehmussaari trivs att jobba natt, mest för att trafiken omkring är lugnare:

– Mörkret har ingen större betydelse, vi har strålkastare. I längden kan det vara väldigt slitsamt att jobba natt. Men jag är ledig från fredag morgon till måndag kväll. Så jag hinner vila upp mig för det mesta. Ibland kan det vara svårt att ställa om dygnsklockan.

Hur upplever du säkerheten?

– Det har blivit mycket bättre med åren. Självklart händer incidenter då och då, som förut när bilarna körde in på området.

En plötslig punka

Vi avslutar intervjun och Yari Lehmussaari fortsätter att arbeta. En kort stund senare hörs en smäll. Yari har fått punka på sitt fordons ena däck och hela vägarbetet stannar av.

Ska han köra vidare med punka eller försöka ringa in någon som kan laga däcket?

Jari Lehmussaari har fått punka på sitt fordon. Nu ska går det för att se vad som kan göras åt saken. Bild: Marc Femenia.

Det är både svårt att få ut någon nattetid och det hela kan ta lång tid, förklarar Malte Fält, som arbetar på Skanska och är förtroendevald i Seko. Vägarbetet skulle för- senas med flera timmar och i värsta fall kan Trafikverket kräva vite om arbetet inte slutförs enligt avtalad tid.

Jari Lehmussaari fortsätter köra trots punkan, för att asfalteringen ska bli gjord.