Trafikledare jobbade mer än 200 timmar övertid – varnar för mer tågkaos
Trafikverket ställde in hälften av alla tågavgångar på grund av sjukfrånvaro på trafikledningen. Enligt facket har personalläget varit illa i flera år. Förra året jobbade flera anställda mer än 200 timmar övertid.
– Det kan bli massflykt härifrån om inte lönen går upp, säger trafikledaren Roger Waerme.
Aldrig tidigare har en likande situation inträffat där Trafikverket behövt ställa in så många avgångar med anledning av sjukdomsfall på trafikledningen.
Beslutet under helgen 29-30 januari omfattade både fjärr- och regionaltåg, pendeltåg och godståg till, från och genom Stockholm.
Efter Trafikverkets beslut har Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus krävt svar av Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister och ytterst ansvarig för myndigheten. Till nyhetsbyrån TT säger Stockhaus att beskedet från Trafikverket kom med för kort varsel.
– Det är ett statligt verk och det handlar om hur man agerar och kommunicerar i en kris och vad man har för beredskap, säger hon, och fortsätter:
– Vi har levt i en pandemi i två år, det vore rimligt att regeringen ställt krav på Trafikverket om att ha en väldigt bra krisplan.
Mer än 200 timmar övertid
Fackligt förtroendevalda på trafikledningen är kritiska, fast av andra anledningar.
Enligt Anders Kemi, systemtekniker på trafikledningen och ledamot i Sekos klubbstyrelse på Trafikverket, har Sekoklubben varnat för att bemanningen bland trafikledarna varit på gränsen för att klara den dagliga driften. Bland annat på ledningscentralerna i Stockholm, Norrköping, Göteborg och Malmö.
– På vissa av de här orterna har man gått på knäna innan pandemin. Det har varit mycket övertid. När vi nu fick en högre frånvaro i Stockholm så klarade vi inte det, säger han.
Förra året jobbade flera över 200 timmar i övertid. Det kan bli massflykt härifrån om inte lönen går upp.
Grundproblemet i Stockholm är att Trafikverket tappar utbildade trafikledare, menar Anders Kemi.
– Arbetsgivaren pratar så glatt om att nya utbildas. Men problemet är att vi inte behåller våra erfarna, som i stället väljer att gå vidare till andra jobb. Arbetsgivaren säger att det beror på skiftgången. Det är nog inte hela sanningen. För det är ändå många som inte slutar. Jobbet i sig innebär att man måste jobba oregelbundet. Jag tror det handlar mer om att göra det attraktivt att vara kvar här. Ett måste är att höja lönerna.
Kia Widström och Roger Waerme är trafikledare i Norrköping. De håller med om att lönerna är alldeles för låga, särskilt med tanke på den mängd övertidstimmar de måste axla.
– Övertiden är över 100 timmar hos hälften av oss. Förra året jobbade flera över 200 timmar. Det kan bli massflykt härifrån om inte lönen går upp. Det är även svårt att få ledigt, man vet inte om man kan få ledigt kring jul eller påsk, säger Roger Waerme.
Det finns krisplaner på Trafikverket
I Norrköping är bemanningen inte tillräcklig. Under de senare åren har trafikledningen dessutom fått ansvaret för flera banor. Därför behöver det rekryteras många fler trafikledare. Det stora problemet är dock att flertalet inte klarat utbildningen som Trafikverket sköter i egen regi.
– Vad det beror på vet jag inte, men något är inte som det ska, säger Kia Widström. Jag tycker urvalsprocessen bör göras om. Förut var vi fackliga mycket mer involverade i processen, men nu sköts den av HR-avdelningen.
Roger Waerme, som också är huvudskyddsombud i Norrköping och Stockholm, menar att de flesta trafikledare tycker att Trafikverket gjorde rätt i att ställa in hälften av avgångarna. Det var ett beslut som gjordes i samverkan med tågoperatörerna, företag som också ställt in avgångar under pandemin. Han tycker Moderaternas krav på en krisplan är överdriven.
– Krisplaner finns på olika nivåer inom Trafikverket. Det som hände i Stockholms analyseras just nu. Jag tror att man kommer fram till att det här beslutet ingick i en krisplan och var riktigt.