Enkät: Miljardregn över vägarna – så vill tre storföretag använda pengarna
Regeringen vill satsa 354 miljarder på drift och underhåll av statliga vägar mellan 2025 och 2037. Här svarar NCC, Skanska och Svevia på hur de vill använda de ökande anslagen till vägunderhåll.
Olle Öberg divisionschef drift, Svevia Hur kommer de extra miljarderna att användas i er verksamhet?
– Vår förhoppning är att en del av de extra resurserna kommer att gå till satsningar på det mindre vägnätet. Fokus ligger på enklare beläggningsreparationer samt förbättringar och förstärkningar av grusvägnätet för att öka hållbarheten och tillgängligheten för alla trafikanter.Vilka vägprojekt kommer ni satsa extra mycket på?
– Vi arbetar i nära samarbete med våra projektledare på Trafikverket för att identifiera de projekt som ger mest nytta för våra trafikanter. Prioriteringarna kommer att variera beroende på geografiska förhållanden och den specifika problembilden i olika områden.Kan de utökade anslagen leda till att ni anställer fler medarbetare?
– Det är möjligt att vi kan behöva anställa fler medarbetare som en följd av de utökade anslagen, men framför allt tryggar det anställningen för vår personal idag.
Joacim Zetterdahl kommunikationsansvarig Skanska Hur kommer de extra miljarderna att användas i er verksamhet?
– Det är fortsatt i tidigt skede så vi kan inte med säkerhet säga var de ökade anslagen kommer hamna. Med det sagt vill vi fortsätta att bygga och rusta upp Sveriges infrastruktur för att bidra till ökad säkerhet, tillväxt och konkurrenskraft. Vi ser det som väldigt positivt att Sveriges stora underhållsskuld prioriteras, inte minst efter Sveriges inträde i NATO, vilket ställer höga krav på vår infrastruktur. Samtidigt ser vi ett behov av att bygga nytt för att främja Sveriges utveckling.– Regeringens satsning kommer att öka efterfrågan på våra produkter och tjänster. Vi kommer att fortsätta investera i innovativa lösningar och produkter för att främja och accelerera en hållbar samhällsutveckling.
Vilka vägprojekt kommer ni satsa extra mycket på?
– Fördelningen av infrastrukturramen, och dess inriktning för kommande planperiod, är inte riktigt klar och kommer att beskrivas närmare i infrastrukturpropositionen. Men självklart är det välkomnande att regeringen satsar och ökar infrastrukturramen, då behoven i den svenska transportinfrastrukturen är stora.Kan de utökade anslagen leda till att ni anställer fler medarbetare?
– Ja, de ökade anslagen kan leda till att vi anställer fler medarbetare.
Amelie Winberg presschef, NCC Sverige – Då det är Trafikverket som får anslagen och prioriterar var satsningarna ska gå kan vi inte svara på det.
Men vi på NCC ser positivt på de ökade anslagen för infrastruktur. Vi har länge påtalat att det bland annat finns stort behov av mer underhåll för vägarna. Det är viktigt att regeringen fortsätter den gröna omställningen så vi inte tappar fart och satsar på offentliga investeringar, inte bara i bostäder utan också i infrastruktur.