Mindre tid för toabesök när Pågatågen byter schema: ”En katastrof”
En ny tågtidtabell har införts för Pågatågen. Nu larmar kundvärdar och lokförare om att det blir svårt att ta paus, gå på toaletten eller byta mensskydd.
– Det är en katastrof, säger huvudskyddsombudet Emma Winde.
Den 15 december bytte Pågatågen till en ny tidtabell som gäller i ett år framåt. Samtidigt förändrade operatören VR Sverige jobbschemat för lokförare och kundvärdar.
Enligt tågpersonalen har förändringarna gjort det svårare att ta en paus för toalettbesök. Det nya schemat beskrivs som det tuffaste de någonsin upplevt.
– Det är en katastrof, säger Emma Winde, kundvärd och huvudskyddsombud på Pågatågen.
Svårt hinna byta mensskydd
För personal som har mens är situationen ännu värre, berättar Emma Winde.
– Vi kundvärdar kan i bästa fall hinna gå på toaletten mellan stationerna för att byta mensskydd. Men många kvinnliga lokförare får inte ens den möjligheten.
Emma Winde förklarar att facket och skyddsombuden har påtalat riskerna för VR Sverige, men att arbetsgivaren inte har lyssnat. Hon uppmanar nu sina kollegor att inte stressa med arbetsuppgifterna.
– Det är inte olagligt att gå på toaletten. Säkerheten och vår hälsa kommer först.
Paus utan avlösning
Den nya tidtabellen innebär att en del i Pågatågens personal måste ta sina tio minuters toapaus efter 3,5 timme vid slutstationen, innan tåget vänder tillbaka.
Tidigare togs pausen vid andra tillfällen, förklarar Emma Winde. Eftersom fler tåg nu står stilla i över tio minuter vid slutstationerna måste personalen ta pausen ombord.
Enligt huvudskyddsombudet Emma Winde är detta svårt eftersom personalen har flera arbetsuppgifter och måste samtidigt hitta en ledig resenärstoalett. Dessutom upplevs arbetspassen som mycket långa eftersom de inte kan lämna tåget.
Långa arbetspass
Flera sträckor har också slagits ihop, bland annat två av de mest krävande, vilket har medfört tuffare arbetsmiljö.
– Det är mycket folk, barnvagnar, cyklar och annat att hålla koll på. Att jobba på de sträckorna så länge utan andrum är väldigt tufft, säger Emma Winde.
Pia Florén, marknads- och kommunikationsansvarig på VR Sverige, säger att kollektivavtalet följs och att personalen har rätt till en toalettpaus efter 3,5 timme.
– Det har egentligen inte skett några förändringar vad gäller pauserna. Skillnaden är att tågsträckorna ser annorlunda ut och att tågvändningarna sker på andra orter.
Vad är skillnaden på rast och paus?
En rast ska tas inom fem timmar enligt arbetstidslagen. Under rasten har man rätt att gå ifrån arbetsstället.
Arbetstidslagen kan avtalas bort genom kollektivavtal.
På Pågatågen får personalen ta en paus på tio minuter efter 3,5 timme. Pausen kan ske på ett tåg eller vid en station.
VR Sverige: Få som berörs
Enligt Pia Florén är det endast 2-3 procent av alla tjänster på Pågatågen som har inplanerade pauser vid tågvändningar.
Har fler i personalen fått pauser vid tågvändningar jämfört med tidigare?
– Jag vet inte om det är fler eller färre. Men det är 2-3 procent av tjänsterna som berörs.
”Svårt att svara på”
Jobbar personalen fler timmar än tidigare på samma tåg?
– Varje gång du får en inplanerad paus får du fortsätta att köra. Det kan vara att det i det nya trafikupplägget finns tjänster där du jobbar mer tid på samma tåg.
Huvudskyddsombudet säger att personalen ibland jobbar över fyra timmar, bland annat eftersom vissa sträckor slagits ihop. Stämmer det?
– Inte utan paus och inom fem timmar ska man få en inplanerad rast enligt kollektivavtalen, säger Pia Florén.