När lokföraren Nils Westberg Ahlmark var på väg att stänga dörrarna, såg han plötsligt hur en rampservicevärd och en person i en permobil tog sig in i pendeltåget.

Han ansåg att situationen var allvarlig på grund av klämrisken och menade att den kunde ha undvikits om rampservicevärden hade utfört sitt arbete korrekt. Ombordstigning och avstigning med permobil får inte ske förrän föraren har gett ett fysiskt klartecken till värden.

Ropade ut i högtalarna

Nils Westberg Ahlmark tog därefter kontakt med rampservicevärden via tågets högtalare för att få information om när resenären skulle stiga av, men fick inget svar. Vid nästa station var han därför osäker på om personen i permobilen skulle av. Just som han skulle stänga dörrarna körde permobilen ut.

– Det kändes inte alls bra. Jag såg varken rampen eller rampservicevärden i kameran, säger Nils Westberg Ahlmark. 

Direkt efter händelsen beslutade Nils Westberg Ahlmark att ropa ut på plattformen och uppmana rampservicevärden att följa rutinen.

– Jag hade resenärens säkerhet i fokus och tänkte, vad händer om samma sak inträffar på nästa tåg? säger han.

Nils Westberg Ahlmark står på en tågperrong med händerna i fickorna. Ett pendeltåg, målat i blått och vitt, rör sig i bakgrunden.

Jag hade resenärens säkerhet i fokus och tänkte, vad händer om samma sak inträffar på nästa tåg?

Nils Westberg Ahlmark

Fick varning av SJ

Rampservicevärden kände sig kränkt av att ha blivit tillrättavisad offentligt och tog upp saken med arbetsgivaren. SJ beslutade att ge Nils Westberg Ahlmark en erinran, en varning. 

Nils Westberg Ahlmark har bett om ursäkt för att ha sagt till rampservicevärden i högtalarna. Men han menar att det egentligen är fel av SJ att ge honom en varning för att rutinerna kring rampservice inte fungerar som de ska. 

Sedan tågvärdarna togs bort har rampservicevärdar eller stationsvärdar övertagit vissa arbetsuppgifter på Stockholms pendeltåg, bland annat när personer i rullstol eller permobil behöver en ramp för att ta sig av eller på tåget. 

Funktionsrätt Stockholm är kritiska

Det är inte bara Nils Westberg Ahlmark som anser att rutinerna kring rampservice inte fungerar. Många andra, inklusive lokförare, skyddsombud, samt Sekos och ST:s fackklubb, delar hans åsikt.

Funktionsrätt Stockholms län, som består av drygt 40 medlemsföreningar med cirka 70 000 medlemmar, är också kritiska. De företräder resenärer med funktionsnedsättning som är i behov av personlig rampservice eller ledsagning, och påpekar att deras medlemmar har drabbats negativt sedan tågvärdarna togs bort.  

– Det är en katastrof. Man får vara glad om man kommer med pendeln överhuvudtaget, säger Therese Lagerman vid föreningen RBU, Rörelsehindrade barn och ungdomar i Stockholm, som ingår i Funktionsrätt Stockholms län. 

Det har blivit mycket sämre. När tågvärdarna fanns hade de ramper ombord och kunde hjälpa till. Många som brukade resa gör det inte idag.

Therese Lagerman, föreningen RBU

”Mycket sämre”

Hon nämner bland annat att en del rampservicevärdar inte vet vad de ska göra. Det är också tidskrävande att boka rampservice. 

– Det har blivit mycket sämre. När tågvärdarna fanns hade de ramper ombord och kunde hjälpa till. Många som brukade resa gör det inte idag.

– Rampservicevärdar kan inte tillräckligt och det har hänt att de vänder ramperna upp och ner, säger Therese Lagerman.  

SJ: ”Det är tråkigt”

Stina Petrini, som är kommunikationschef på SJ Stockholmståg som kör Stockholms pendeltåg, säger att man inte vill kommentera personalärenden.

”Jag tycker det är tråkigt att höra om Funktionsrätt Stockholms läns medlemmar inte tycker att rampservice fungerar så bra”, skriver kommunikationschefen.

”Vi arbetar ständigt med att alla resenärer med behov av rampservice ska känna trygghet när de reser med oss.“

Bland annat har SJ Stockholmståg tagit fram en ny utbildning för rampservice för att se till så alla har koll på rutinerna och vilka behov olika resenärer har.