Reaktionerna har varit många efter SJ:s besked om att lägga ner nattåget mellan Duved och Göteborg, samt Stockholm och Umeå eftersom det är olönsamt för tågbolaget. 

Bland annat turistföreningar, lokalpolitiker i Göteborg och Jämtland, samt tusentals privatpersoner har engagerat sig i frågan. Linnea Granqvist från Östersund har på kort tid samlat in över 70 000 namnunderskrifter för att stoppa nedläggningen, vilket har fått stor medial uppmärksamhet. 

Lokförare: En katastrof

Joakim Thörnvall, lokförare på SJ i Jämtland och ordförande i Sekos lokala fackklubb, har full förståelse för SJ:s beslut. Men han tycker inte att nattågen ska drivas kommersiellt, utan skattefinansieras och upphandlas genom Trafikverket. Idag upphandlas bara sträckan mellan Duved och Stockholm. 

– Det är katastrof att man inte kan ta den kostnaden som en samhällsnytta. Tåget ska ju rulla för folket, säger han.

Joakim Thörvall bär en svart jacka, grön slips och en namnbricka som det står "KAFFEJOCKE" på.
Joakim Thörvall, lokförare.

Anders Peterson, biträdande professor i trafiksystem vid Linköpings universitet, menar att det är ett problem att nästan all upphandlad fjärrtrafik – tåg, flyg och färja – går till eller från Stockholmsområdet. 

– Upphandlingen motiveras ju utifrån att stötta svaga och avlägsna områden i Sverige, men det är Stockholmsregionen som får allra mest, säger han. 

Detta har hänt

SJ planerar att lägga ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Duved, samt mellan Göteborg och Umeå. Nattågstrafiken mellan Göteborg och Duved läggs ner i april 2025. 
 
Anledningen är att trafiken är olönsam, trots att kundunderlaget finns, enligt SJ. Nattågen går oftast med god beläggning men sovvagnståg är dyrare att köra än vanliga dagtåg.
 
Inga direkttåg
kommer att gå mellan Duved och Göteborg eller mellan Umeå och Göteborg. Resenärer kommer istället att behöva byta tåg i Stockholm. 

Snälltåget har tidigare uppgett att bolaget ska undersöka möjligheten att köra nattåg från Skåne via Göteborg till Jämtland.  

Skattefinansiera nattågen?

Samtidigt är Anders Peterson osäker på om det är försvarbart att skattefinansiera nattågen hela vägen från Jämtland söderut. 
 
– Mycket av den här trafiken är fritidsresor till Jämtland. De som upphandlar tittar i första hand på att resor ska gynna företag, industrier och skapa intäkter i statskassan. 
 
– Å andra sidan kan resorna gynna turistnäringen i Jämtland. Men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det viktigt att jämtlänningarna reser till andra regioner och inte bara vice versa.

Porträtt på Anders Peterson i glasögon som tittar in i kameran.
Anders Peterson, biträdande professor i trafiksystem vid Linköpings universitet.

Anders Peterson nämner också att nattågstrafiken kan förändras när Norge snart är färdiga med upprustningen och elektrifieringen av Meråkersbanen, som förbinder Trondheim med Jämtland. 
 
– Det kan bli aktuellt för göteborgare att ta snabbtåget till Oslo och sedan nattåget till Trondheim och vidare till Åre, säger han.

Meråkersbanen en snabbare rutt?

En sådan rutt skulle ta ungefär lika lång tid, men vad som händer med trafiken på Meråkersbanen är ännu osäkert.

– Jag vet inte vad som kommer att gå snabbast eller vad som är smidigast. Däremot tycker jag att vi försöka undvika att haka upp oss på hur det alltid varit, utan istället fokusera på vilka nya möjligheter som öppnas framöver, säger Anders Peterson. 

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) vill inte lova något statligt stöd och har i media hänvisat till att det är ett affärsmässigt beslut som SJ har tagit.