Isen håller besättningen på skärgårdsbåten Gällnö vakna om natten
Doften av havstång och varma klipphällar i skärgården ligger långt borta. Gällnös besättning tampas i stället med is som stöter i båten och beslut som fattas över huvudet på dem.
Mörkret ligger som ett blytäcke över centrala Stockholm denna morgon i januari. Vid Strömkajen med utsikt över Kungliga slottet guppar skärgårdsbåten Gällnö. Bredvid kvackar en drös änder morgonpiggt.
Jungman Albin Dinten Eriksson, 19 år, sitter nedhasad på en sits, och har mössan nästan helt neddragen över ansiktet. Han är inte lika morgonpigg som änderna.
– Prata med mig senare, jag tar det lugnt nu, svarar han på frågan om han kan intervjuas.
Arbetspass på 14 timmar
En doft av kaffe fyller lokalen på nedre däck. Besättningen ska precis påbörja en ny arbetsdag. Maskinmatrosen Glenn Berlin har nyss vaknat. Han bor i Uddevalla – när han jobbar på Gällnö sover han ombord. Det gör även flera av de andra i besättningen.
Gällnö går från Strömkajen till ön Möja långt ute i Stockholms skärgård, via bland annat Vaxholm och Träskö. Startar båten halv nio på morgonen är den framme vid tvåtiden på efter middagen. Men det är inte slutet på besättningens arbetspass. De jobbar 14 timmar i sträck, men det är inte full rulle hela tiden.
– Det låter mycket, men jag ser det inte så. Vi jobbar i regel sju dagar och sedan är man ledig en vecka, säger Eric Ekblom, som är maskinmatros.
Mer stillasittande för besättningen
Det är framför allt passagerartrafik, men båten tar även med post och gods till öarna. Besättningens uppgift är att lasta i och ur allt som ska med på turen.
– Det kan vara varor till matbutiker och andra beställningar. Om du till exempel har köpt en ny kyl och frys till sommarstugan eller så, säger Eric Ekblom.
Eric Ekblom, Glenn Berlin och Albin Dinten Eriksson hjälps åt att ta in förtöjningen. Det är ett arbetsmoment som Glenn tycker om. Han berättar att det har blivit mer stillasittande, eftersom många arbetsmoment moderniserats.
– Det är nästan så att arslet domnar bort av allt sittande, säger han lite skämtsamt.
Blidösundsbolaget ägs av det franska transport företaget Transdev Sverige AB, och kör kommersiell och upphandlad trafik för Waxholmsbolaget. Som i sin tur är ett svenskt rederi som ägs av Region Stockholm.
Upphandlingen irriterar
Upphandlingen, eller själva upplägget med olika ägare, är ett irritationsmoment för de fackligt aktiva, berättar Eric Ekblom. Han är vice ordförande vid Seko sjöfolks sektion på Blidösundsbolaget.
Facket har svårt att få inflytande över vissa frågor, bland annat besättningens sovhytter som på Gällnö är placerade vid vattennivån.
Vintertid ligger kringströdd is på vattenytan som gång på gång stöter i skrovet. Det dunkar, båten guppar och kränger i vågorna, vilket stör nattsömnen. Även om båten har elförsörjning från fastlandet händer det att strömmen går och reservaggregat får kopplas in – en brummande dieselmotor rakt under sovplatsen.
– Vi har diskuterat sovplatserna, eftersom det skulle bli bättre om vi sov över däck. På Gällnö kommer hytterna aldrig att flyttas, men vi vill vara med och påverka Trafikförvaltningen innan de beställer nya fartyg, så att våra önskemål tas med från början, säger Eric Ekblom.