Trafikverkets syndabock
Anders Björklund togs ur tjänst när oegentligheter uppdagades på hans arbetsplats på Trafikverket.
Själv hävdar han att han har brutit mot reglerna på chefernas uppdrag, men han är den enda som har straffats. Alla inblandade chefer sitter kvar.
För ett år sedan kallades Anders Björklund till ett möte med sin arbetsgivare Trafikverket. Mötet blev till ett åtta timmar långt förhör som slutade med att Anders omedelbart togs ur tjänst. I juli 2013 sa han upp sig själv. Någon vecka senare fälldes Anders i personalansvarsnämnden och en åtalsanmälan lämnades till polisen.
– Jag har gjort fel och även tagit mitt ansvar för det, men de chefer som bad mig att bryta mot reglerna och bland annat använda Trafikverkets lastbil för privata tjänster åt dem, sitter kvar, säger Anders Björklund.
Allt började för ungefär ett och ett halvt år sedan då någon anonymt ringde till Trafikverkets visslarfunktion och berättade att det inte stod rätt till på verkets krisberedskapsenhet, där Anders arbetade.
Anders påstods under lång tid ha utnyttjat material, fordon och förråd för egen vinning. Han skulle ha ställt sin skoter i ett av
förråden, kört lastbil och tankat diesel privat.
Trafikverkets internrevision startade en utredning och kontaktade riksenheten mot korruption i mars 2013. En privat säkerhetsfirma
togs in för att kolla upp Anders Björklund.
– Firman förhörde mig, gick in på min egendom, fotograferade mitt hem och ringde min hustru på jobbet, säger han. Det var
kränkande.
Anders har medgett det mesta han anklagades för och tagit ansvar för det. Men han är noga med att han inte hittat på allt själv. Istället var det en av cheferna som sa att han kunde
tanka diesel, eftersom han inte kunde fylla
i traktamentesblanketten, andra uppmanade honom att använda lastbilen för olika ärenden.
Han berättade inte allt detta för revisorerna, utan litade på att cheferna skulle ta sitt ansvar och säga: det var på vårt uppdrag.
Så blev det dock inte. Istället tog de överordnade
sina händer ifrån honom.
– Han blev lurad, helt enkelt, säger Ola Brossberg, Sekos ombudsman i Borlänge, där Anders Björklund bor.
Ola har engagerat sig i Anders fall eftersom han tycker att fler bör ta ansvar för det som hänt på den utpekade arbetsplatsen.
– Anders har blivit en syndabock, säger Ola Brossberg. Det är inte rättvist.
Under hösten 2013 lämnade Anders in en skrivelse där han skriftligen anklagar en rad chefer för att ligga bakom de oegentligheter som han själv tagit ansvar för. Det är en lång
lista och omfattar många års ”tricksande”.
Men skrivelsen har inte medfört några sanktioner för de namngivna cheferna. Internrevisionen har utrett och Trafikverket
har därefter kommit fram till att det inte finns skäl att ta upp ärendet i personalansvarsnämnden.
Ingen åtalsanmälan är gjord.
De chefer som varit föremål för utredningen har inte heller tagits ur tjänst, som Anders Björklund.
Trafikverkets chefsjurist Charlotta Lindmark säger att skälen är flera:
– Trafikverket har bedömt att det står ord mot ord och de utpekade cheferna har lämnat godtagbara förklaringar till det som påstås.
Vissa av de påstådda händelserna som de anklagas för hände för länge sedan och är därför preskriberade.
– Utredningen, som är gjord på samma sätt som den mot Anders, omfattas av förundersökningssekretess eftersom vi lämnat över
den till polisen. Den ingår i ett större underlag som åklagaren har.
Det känns inte som likabehandling, anser Ola Brossberg.
– Anders blev direkt uttagen ur tjänst medan chefer går kvar. Men det kanske beror på att Anders är den ärliga person han är. Om
cheferna också är det, låter jag vara osagt, säger han.
Många som Sekotidningen talat med, inklusive Ola Brossberg, litar helt och fullt på det Anders Björklund berättat. De vittnar – mot löfte om anonymitet för sin egen trygghet – om hans enorma lojalitet, om hur duktig yrkesman han är, att han aldrig skulle göra något fel för egen vinning eller ta initiativ till att bryta mot reglerna.
Och de berättar om den osunda kultur som funnits på krisberedskapsenheten och tidigare i Vägverket. En kultur som går ut på att man kan använda arbetsgivaren grejer så länge det inte kostar något. Tjänster och gentjänster. Många ställer upp på det här för att få bekräftelse.
”Det är så man får positiv feedback i en manlig, patriarkal, miljö”, säger en källa.
”Jag blir väldigt störd av det här när jag vet hur Anders fungerar”, säger en tidigare kollega.
”Ledningen har utnyttjat hans lojalitet och sedan lurat honom att skriva på sin egen uppsägning. Det är fruktansvärt.”
Charlotta Lindmark vill inte kommentera uppgifterna om en osund kultur. Det är lagt under förundersökningssekretess.
När det gäller Anders uppsägning, som han uppfattat var på arbetsgivarens inrådan, hävdar hon att det var Seko lokalt som tog initiativ till en uppgörelse. ’
Det bekräftar Sekos ordförande på Trafikverket, Charlotte Olsson.
Anders fick 6 månaders avgångsvederlag efter 28 års anställning.
– Vi gjorde det utifrån de uppgifter som då fanns på bordet, säger hon.
Charlotte Olsson säger att hon under våren 2013 i olika förhandlingar med arbetsgivaren försökt få Trafikverket att
inte gå så hårt åt medarbetarna på krisberedskapsenheten,
utan behandla ärendet som ett uttryck för ett systemfel.
Hon efterlyste en informationskampanj istället för
att göra det till en fråga för personalansvarsnämnden,
men det avvisades.
– Jag tror att de nya reglerna, som kom i samband med att den nya myndigheten bildades, inte hade nått ut till alla, säger Charlotte. Många hade fortsatt att göra som de alltid gjort.
Anders Björklunds eget svar, på frågan varför han gjort allt det här som nu kostathonom jobbet, är att det fungerat som i ett
fotbollslag. Det växer fram en vänskap som man gör allt för att få behålla. Cheferna hade varit i hans stuga i Härjedalen och åkt skoter. Han litade på dem och på att de gjorde rätt.
Än så länge har Anders inget hört från polisen. Han vet att förundersökning pågår och att han har en offentlig försvarare. Kammaråklagare Anna Bergsten i Falun hänvisar
till förundersökningssekretessen och säger ingenting om ärendet.