Trodde ni att vinstdebatten är något nytt?
Om det var någon som trodde att diskussionen om privat eller offentligt, vinster i välfärden och andra politiska tvister om ägande av det vi använder gemensamt är något nytt så tror ni, förstås, fel.
Redan 1902 var det en het fråga i Stockholms kommunfullmäktige om kommunen eller privata företag skulle äga stadens spårvägar.
Det hade det funnits spårväg sedan slutet av 1800-talet. I privat ägo. Nu stod striden om framtiden. Skulle den nya elektrifierade spårvägen kommunaliseras eller inte?
Det är historikern Mats Hallenberg som grävt i dokument och samlat röster från den tidens fullmäktige och han har slagits av likheterna med dagens diskussioner.
Argument om att privata företag är mer effektiva och billigare fördes fram redan för 100 år sedan. Av bankmannen Knut Wallenberg, bland annat.
Den sida som propagerade för kommunalisering hade också argument som liknar dagens, de ansåg bland annat att kommunen skulle äga spårvagnarna för att garantera alla lika tillgång till transporter. Staden växte, människor flyttade till nya bostäder långt utanför tullarna och alla måste ta sig till sina arbeten med spårvagn.
Dåtidens kommunfullmäktige var folkvalt men enbart av män och genom graderad rösträtt, den som tjänade mest hade flest röster.
Ändå, kom politikerna till sist fram till att spårvagnarna nog skulle tas över av staden, men först efter att det kontrakt som redan fanns mellan kommunen och företagen löpt ut, 1916.
-Det fanns en koncession som kanske skulle bli dyr att avbryta i förväg, sa Mats Hallenberg, när han föreläste om saken på Stockholms stadsarkiv.
Kanske också det låter bekant. Jo, men visst. Även i dag sitter kommuner, landsting och stat fast i kontrakt som är dyra att bryta.
Fram till 1916 ökade staden sina krav på spårvagnsföretagen. Bland annat infördes en lägre taxa för arbetare vid vissa tider på dagen, de som bodde långt bort från stan fick åka billigare.
På 1920-talet var Stockholms spårvägar helt kommunaliserade.
-Stockholm gjorde som nästan alla andra städer i Europa. Göteborg var tidiga och en viktig förebild, sa Mats Hallengren. Stockholm var en del av en allmän trend.
I dag äger kommuner och landsting infrastrukturen och lägger ut driften på entreprenad. Om det är bra eller dåligt är en politisk fråga, säger Mats Hallenberg.
-Det jag vill lyfta fram är att förändring är möjlig. Det kan vi se historiskt.
Vem vet hur nästa politiska steg ser ut. Återinföra kommunal eller landstingskommunal drift av spårtrafiken, någon?