Produktivt kaos på järnvägen
Kaos på järnvägen! Då kanske man skulle ta tillfället i akt och för en gångs skull tacka Trafikverket. Och även alla som jobbar med spårunderhåll i påsk.
Visst finns det skäl att kritisera Trafikverket. Allt fler gör det i takt med att järnvägens problem blir allt mer uppenbara (och i takt med att allt fler upptäcker skillnaden mellan SJ och Trafikverket).
Men som alltid gäller det att hålla tungan rätt i mun och sortera tankarna en smula innan man kommer ut som förorättad resenär – eller som journalistiskt ombud för desamma.
Nu verkar det som om järnvägen drabbas av samma fenomen som gällt på vägsidan så länge som det funnits vägunderhåll. Bilisterna vill ha fina vägar utan gropar och andra förtretligheter.
Men gud nåde de vägarbetare som helst inte vill bli påkörda på sin arbetsplats och därför tvingar ner hastigheten när det ger bilisterna vad bilisterna vill ha, bra vägar.
I påsk genomförs omfattande banarbeten. Tåg ställs in, leds om eller ersätts med buss. Allt för att banarbetarna ska kunna arbeta ostört under en längre sammanhållen period. Självklart blir det besvärligt för alla som tänkt åka tåg, och det går att förstå de besvikna.
Samtidigt finns det en påtaglig underton i mycket av rapporteringen om påskens banarbeten: inte nog med att Trafikverket missköter underhållet så att växlar går sönder och ledningar faller ner, nu ska man dessutom stänga av spåren och förpesta tillvaron ännu mer för oss.
Tänk istället en smula på alla som arbetar under helgerna för att ge oss bättre järnvägstrafik. (Dessutom kan ni gärna tänka lite på alla politiker som genom åren bäddat för problemen)
Och när den tiden snart kommer, gläds då åt det vägarbete som tvingar dig sänka farten eller sitta still i en kö. Eller svär åtminstone inte efter vägarbetarna.