Yrkanden växlade på infrastrukturavtalet
Tryggare anställningar, utökat huvudentreprenörsansvar och regler för att öka den personliga integriteten. Det är, förutom löneökningar om lägst 3,2 procent, det viktigaste innehållet i de yrkanden som Seko lämnat inom området infrastruktur.
Seko har nu växlat yrkanden med Almega Tjänsteförbunden Infrastrukturavtalet. Förbundet kräver löneökningar om lägst 3,2 procent.
Yrkandena följer den avtalsplattform som 6F-förbunden tidigare fastställt.
Där ingår yrkanden kring visstidsanställningar och daglöneri, underentreprenörer och medlemmarnas personliga integritet.
– I branschen är det vanligt med in- och uthyrning av personal som inte omfattas av bemanningsavtalet. Det vill vi få ordning på så att inte löner och anställningsvillkor dumpas, säger Thomas Brännström, avtalsansvarig ombudsman på Seko.
Seko vill i branschen också se regler som innebär att en huvudentreprenör ska ha bättre koll på underentreprenörer och bemanningsföretag. Bland annat genom att huvudentreprenören upprättar en lista på samtliga underentreprenörer och bemanningsföretag som anlitas.
En annan viktig fråga för Seko är den personliga integriteten där beställaren har orimliga krav på entreprenörerna och ytterst på förbundets medlemmar.
När det gäller lönerna i branschen kräver Seko att grundlönen höjs till 26950 kronor i månaden för yrkesarbetare.
Almegas lönekrav innehåller bland annat ett förslag om ökade möjligheter till individuella löner. När det gäller nivåerna uppfyller de enligt Thomas Brännström förväntningarna.
– De vill se försämringar både på ingångslönen och på lönetrappan i avtalet.
Vidare vill Almega förlänga huvudsemesterperioden så den kan förläggas mellan maj och september. Man vill också göra ändringar i avtalet så att det ska finnas möjlighet att arbetstagaren bara får en kortare semester på sommaren och att hela eller delar av huvudsemestern förläggs till perioden 1 oktober till 30 april. Då med att semestertillägg om 350 kronor per dag.
Seko har närmare 2.000 medlemmar inom avtalsområde infrastruktur. De arbetar med byggande och underhåll av järnvägar, spårvägar och tunnelbanor, mark och ledningsarbeten och med dessa sammanhängande arbeten.
Nuvarande avtal går ut den 31 mars.