”Vi kidnappades på internationellt vatten”
När 100 tungt beväpnade israeliska soldater på internationellt vatten bordade den finskflaggade segelskutan Estelle var matrosen Charlie Andreasson den förste som soldaterna stötte på.
Charlie, som till vardags jobbar som däcksman på Styrsöbolaget i Göteborg, ingick i besättningen på Ship to Gazas båt Estelle. Båten försökte bryta Israels mångåriga blockad mot drygt två miljoner palestinier i Gazaremsan.
– Att bli skjuten med elpistoler av soldaterna med rånarluvor var ingen trevlig upplevelse, säger Seko-medlemmen Charlie när vi träffas på ett kafé vid Järntorget i Göteborg.
– Det kändes som spasmer i kroppen, musklerna fungerade inte. Men på något sätt hann jag aldrig bli riktigt rädd och jag hade hjälp av den icke våldsutbildning vi hade fått.
Charlie Andersson tillhörde som matros den sjöutbildade besättningen på Estelle. Totalt 30 personer, bland annat författaren och debattören Maria-Pia Boëthius och S-riksdagsmannen Sven Britton, var på Estelle när israelerna stormade.
– Som sjöman upplevde jag det som otroligt upprörande att staten Israel på internationellt vatten bordade ett fartyg med finsk flagg, framhåller Charlie Andreasson.
– Det bryter mot allt vad sjörätt och internationell rätt heter och kan inte klassas som något annat än ett grovt piratdåd av en stat som kallar sig demokratisk. Hur skulle världssamfundet reagera om ett annat land som exempelvis Iran agerade på samma sätt mot ett fartyg på internationellt vatten?
De senaste sex månaderna har 47-årige Charlie Andreasson levt med Ship to Gazaprojektet. Han har varit tjänstledig utan lön och varit med ombord från det att Estelle lämnade Finland.
– Jag mönstrade på fredagen den 13 april vilket kanske inte låter som den lämpligaste dagen, säger Charlie som till vardags bor på Styrsö i Göteborgs södra skärgård. Han är precis hemkommen efter att suttit isolerad och fängslad och ha förhörts av den israeliska säkerhetstjänsten Mossad i flera dygn.
– Vi som var ombord anklagades för att olagligt ha försökt ta oss in Israel, en absurd anklagelse, när vi istället hade kidnappats på internationellt vatten. Vårt mål var Gaza och inget annat. Estelles last bestod bland annat av 600 fotbollar till Gazas barn, rullstolar, kryckor och byggnadsmaterial.
Varför har du engagerat sig i Ship to Gazaprojektet?
– Mitt internationella intresse och politiska uppvaknande föddes i ungdomen då jag luffade runt i världen, bland annat i Sydostasien och Australien. När jag för några år sedan läste internationella relationer vid Göteborgs universitet fördjupades mitt engagemang. Jag engagerade mig i Ship to Gaza som då precis hade startats.
– Gaza är idag världens största fångläger med ett par miljoner människor isolerade. Många lever under fruktansvärt svåra villkor. Därför är det viktigt att bilda opinion för att försöka få Israel att bryta sin olagliga blockad av Gaza.
Är du inte orolig att bli anklagad för att gå Gazas styrande organisation Hamas ärenden när du aktivt är med och försöker bryta Israels blockad?
– Vi får ofta den frågan och svaret är enkelt. Ship to Gaza har ingen koppling till Hamas och därför är anklagelsen absurd. Ship to Gazas mål utgår från mänskliga rättigheter, att försöka förbättra situationen för Gazas hårt drabbade civilbefolkning.
Charlie har haft fullt upp sedan hemkomsten. Han och övriga ombord på Estelle fick mobiltelefoner, kameror och andra personliga ägodelar beslagtagna så det har varit mycket praktiskt att göra.
– Vi kroppsvisiterades minutiöst när vi hade fängslats. De letade till och med igenom skägget efter datachips. Från mig stal man bland annat ett dokument med texten till FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna, Jag sa åt soldaterna att noga läsa texten,
Om ett par dagar är det dags för Charlie att mönstra på igen på Styrsöbolagets båt Ärlan. Bolaget har varit hans arbetsgivare i över 15 år. Han har seglat större delen av tiden sedan han gick ut sjömansgymnasiet i Göteborg.
Charlie är nyfiken på hur arbetskamraterna ska reagera när han kommer tillbaka. Även om inte alla delar hans uppfattning i Palestina-Israelkonflikten är han övertygad om att de tar avstånd från Israels agerande att borda ett fartyg på internationellt vatten.
– För sjöfolk är bordningen oförsvarlig, ett piratdåd av värsta sorten.
Ångrar du att du mönstrade på Estelle?
– Absolut inte, svarar Charlie Andreasson. Uppmärksamheten vi har fått och allt stöd vi har mött i hamnar runt i Europa som i Spanien och Italien har varit enastående. Ju mer som Israels övergrepp mot Gazaborna uppmärksammas desto större tror jag möjligheten är att blockaden kommer att upphöra.
Charlie berättar att han har fått betala ett högt pris i och med att han var utan lön i drygt sex månader och genom en sprucken relation.
– Men det var ett pris värt at betala. Jag kommer att fortsätta jobba för Ship to Gaza så länge blockaden pågår, avslutar Charlie Andreasson.