Vägarbetarnas arbetsmiljö allt sämre
Vägarbetarna upplever att deras arbetsmiljö blir allt sämre. Fler incidenter, mer oro och allt mer hänsyns- lösa tra kanter. Det visar den medlemsundersökning Seko låtit utföra för tredje gången.
Seko har låtit Novus fråga 1 000 vägarbetare om deras arbetsmiljö. Det är tredje gången undersökningen görs. Samma frågor ställdes 2009 och 2011 och det är tydligt att arbetsmiljön blivit sämre över tid.
År 2009 uppgav 26 procent av de tillfrågade att de varit med om någon trafikrelaterad incident på den egna arbetsplatsen. Två år senare var det 37 procent och i årets undersökning är det 45 procent, närapå en fördubbling på sju år alltså.
Lika illa är det när det handlar om oro för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet. 2009 var 47 procent oroade, en andel som ökade kraftigt på bara två år, med 72 procent oroade 2011 medan årets siffra hamnar på 82 procent.
Andelen som tycker att trafikanterna inte tar tillräcklig hänsyn har inte ökat lika kraftigt, men började å andra sidan på en väldigt hög nivå, då 82 procent ansåg att så var fallet 2009 mot 91 procent i år. Det var alltså dåligt med hänsynen redan 2009 och har nu blivit ännu värre.
Seko kräver ett antal åtgärder för att skapa säkra arbetsplatser på vägarna.
I första hand kräver förbundet att trafiken leds om så att inga bilar passerar vägarbetet. Om det inte är möjligt vill man se kraftigt sänkta hastigheter. Det är lite si och så med respekten för hastighetsbegränsningar. Vid de tillfällen Seko utfört egna mätningar runt om i landet, visar det sig att var tredje bilist (67 procent) kör för fort förbi vägarbeten. Man behöver därför även utöka hastighetsövervakningen genom kontroller och fartkameror samt höja böterna.
Inom vägbranschen är det vanligt med långa kedjor av underentreprenörer, något som Seko anser äventyrar säkerheten. Därför vill man se högst två entreprenörsled, en åtgärd som Veidekke redan beslutat att införa.
Det innebär att när Veidekke anlitar en underentreprenör får denna i sin tur anlita underentreprenörer, men sedan är det stopp. Det finns ingen gräns för hur många underentreprenörer man tar in, men det får inte bli långa kedjor där ansvarsfrågan hamnar i en luddig gråzon.
–Det är klart att det är bra. På så sätt får ju Veidekke koll på vilka som finns på arbetsplatserna. Det kommer bli tryggare och säkrare och de har insett att man sparar pengar på att ha den kollen, säger Tobias Lundström som är skyddsombud och förtroendevald för Seko på Veidekke.
Beslutet är alldeles nytt och har inte införts i hela organisationen ännu, men det är ett initiativ som välkomnas av förbunden inom 6 F, där Seko ingår.
– Det Veidekke nu gör är väldigt positivt och mycket glädjande. Det främjar konkurrens på lika villkor och gör det möjligt att få bort oseriösa företag, slavliknande arbetsförhållanden och utnyttjande av personal, säger ordförandena inom 6 F i ett uttalande.
Men Tobias Lundström är lite fundersam kring hur det ska fungera i praktiken.
– Jag tror inte att det är svårt att hålla koll, men det kan bli problem att få jobbet gjort. Om vi behöver flytta sand, till exempel, anlitar vi en firma, men de har inga egna bilar utan använder en förmedling med en massa enmansföretag. Anlitar man en underentreprenör får man ofta många på köpet. Det ska bli intressant att se hur det ska lösas, för det är som sagt en väldigt bra åtgärd, säger Tobias Lundström.