Undersökning: Stress bakom farliga omkörningar av plogbilar
Fyra av tio svenskar känner sig stressade i trafiken när de hamnar bakom snöplogare, visar en undersökning från Svevia.
– Anställda mår dåligt av att andra trafikanter inte respekterar läget, säger Mikael Högberg, huvudskyddsombud på Svevia.
Varför gjorde ni undersökningen?
– Vi värnar om vårt folk. Jag tycker vi har så duktiga medarbetare och vill inte att det ska hända dem något, säger Olle Öberg, som är divisionschef vid Drift på Svevia.
Han förklarar att undersökningen är en del av en kampanj för att öka respekten och förståelsen bland trafikanter för de som plogar. Särskilt nu inför sportloven de närmsta veckorna.
Det är inte så jäkla kul att sitta i en plogbil och ha ihjäl en människa, fast det kanske inte är en själv som har orsakat det.
Fakta: Undersökningen
I undersökningen svarade 18-29-åringar att de upplever sig mer stressade bakom en plogbil, jämfört med åldersgruppen 50-64 år.
Dessutom uppgav sju av tio svenskar, 70 procent, att de upplever att andra trafikanter har kört hänsynslöst när de passerat eller mött plogbilar, eller fordon som saltar eller sandar vägen.
3 303 körkortsinnehavare ingick i Sifoundersökningen, som gjordes mellan 26 januari – 8 februari 2021.
Fakta: Svevia
Varje år sker tre till fyra olyckor kopplat till snöplogning på Svevia. Och mellan 20-25 incidenter.
– Ofta sker det när en trafikant blir stressad och kastar sig ut för att köra om och får möte av en annan bil eller kör in i plogbilen. Man ligger alldeles för nära och i snöröken ser man inte riktigt, säger Olle Öberg.
Risk för dödsolyckor
I runda slängar har Svevia 700-800 anställda som sandar och saltar vägar, med underentreprenörer inräknat.
Svevias huvudskyddsombud, Mikael Högberg, säger att det finns en oro bland anställda:
–Man tycker det är skit att folk inte bryr sig. Trafikanter ska fram till vilket pris.
– Det är inte så jäkla kul att sitta i en plogbil och ha ihjäl en människa, fast det kanske inte är en själv som har orsakat det.
Mikael Högberg vet inte vad man kan göra för att trafikanter ska inse riskerna och visa respekt.
– Vi har fått snabbare och bekvämare bilar, fyrhjulsdrift och bättre varningslampor. Folk tror vi sitter säkert och att de köra hur de vill.